آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

بازتاب مواضع کوبنده رهبر معظم انقلاب درباره جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی در رسانه های جمهوری آذربایجان

رسانه های جمهوری آذربایجان در گزارش های خود به انعکاس سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور ایران درباره جنایت بزرگ آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و نقد و بررسی پیامدهای این حادثه برای منطقه پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری اهل بیت (ع)، پایگاه خبری “«پوبلیکا . آذ» در گزارشی به عنوان “«بیانیه تند رهبر ایران» نوشت: «رهبر عالی ایران طی سخنانی در رابطه با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفتند که قاتلان قاسم سلیمانی، ترامپ و امثال او پس از پرداخت بهای جنایات خود در جهان، در زباله دانی تاریخ فراموش خواهند شد.»

بر اساس این گزارش، آیت الله خامنه ای قاسم سلیمانی را نمونه ای برای جوانان منطقه عنوان کردند و با بیان این که آمریکا از افغانستان فرار کرد و حضور آن در عراق تا نیروهای مستشاری کاهش یافته است، ادامه دادند: «برادران ما در عراق باید این موضوع را از نزدیک پیگیری کنند، جبهه مقاومت در یمن در حال پیشروی است، در سوریه نیز دشمن امیدی به آینده ندارد. جبهه مقاومت در هر طرف منطقه امیدوارتر است.»

پایگاه خبری روسی زبان «حقین.آذ» سخنان رییس جمهوری ایران مبنی بر این که “«ترامپ باید محاکمه شود» را تیتر گزارش خود انتخاب کرد و نوشت: «سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران به تازگی گفت که دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا باید در رابطه با شهادت سردار قاسم سلیمانی محاکمه شود در غیر این صورت دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.»

بر این اساس، رییس جمهور ایران ترامپ را جنایتکار و قاتل اصلی که دستور حمله مرگبار پهپاد به کاروان حاج قاسم سلیمانی در عراق را صادر کرده است، خواند و گفت که وی باید با عدالت الهی مواجهه و مجازات شود.

این منبع خبری یادآور شد که سردار سلیمانی یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ های سیاسی ایران در منطقه از جمله افغانستان، عراق، سوریه و لیبی بود.

شبکه تلویزیونی «اینترآذ» نیز در گزارشی به عنوان «دو سال از اقدام تروریستی علیه ژنرال سلیمانی می گذرد» نوشت: «دو سال از ترور قاسم و دیگر نظامیان برجسته عراقی و ایرانی توسط آمریکا، می گذرد. این اقدام تروریستی منطقه را به آستانه یک جنگ وحشتناک جدید وارد کرد.»

این شبکه تلویزیون جمهوری آذربایجان افزود: «اکثر کشورهای منطقه این اقدام تروریستی را که به دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا اجرا شد، محکوم کردند و جمهوری آذربایجان نیز به ایران تسلیت گفت. رهبران جهان نسبت به عواقب وخیم این اقدام تروریستی یک جانبه، نسنجیده و بی اساس در خاورمیانه هشدار داده اند. این اقدام تروریستی یک لحظه شوک در شرایط سیاسی ایجاد کرد. زیرا قاسم سلیمانی از مقام های عالی رتبه رسمی یک کشور بود و سفر او به عراق نیز رسمی و علنی بود.»

«اینترآذ» یادآورشد: «همراه با ایران، تنی چند از مقام های نظامی عراق نیز در این اقدام تروریستی جان باختند. این اقدام دولت آمریکا برای بسیاری تعجب آور بود. عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق گفت که قاسم سلیمانی، در این سفر قرار بود با وی دیدار کند. دولت عراق یادداشت اعتراضی را در این ارتباط صادر کرد و مدتی بعد پارلمان این کشور به خروج نیروهای خارجی از عراق رای داد. این اولین ضربه سیاسی به آمریکا با ترور قاسم سلیمانی بود.»

بر اساس این گزارش،‌ پارلمان عراق به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور رای داد. ترور ناجوانمردانه و ناگهانی و غیر منتظره قاسم سلیمانی نه تنها دولت ایران بلکه افکار عمومی جهان را در شوک فرو برد. جمعیت زیادی در ایران در مراسم تشییع پیکر قاسم سلیمانی حضور داشتند.

بر این اساس، ایران در آن روزها درآتش انتقام ترور قاسم سلیمانی بسر می برد. پنج روز بعد، ایران دو پایگاه آمریکایی در عراق را به عنوان «اولین مرحله انتقام» یا به گفته آیت‌ الله خامنه‌ای «اولین سیلی» با موشک‌ های بالستیک میان‌ برد هدف قرار داد. در این عملیات موسوم به «شهید قاسم سلیمانی» پایگاه نظامی عین الاسد آمریکا در استان الانبار عراق به شدت آسیب دید. در همان روز، ایالات متحده بیش از ۱۰۰ سرباز مجروح را از عراق به آلمان، کویت و سایر کشورها برای معالجه منتقل کرد. ایران که این عملیات را کافی ندانست، اعلام کرد که انتقام ادامه خواهد داشت، نه تنها در سطوح نظامی بلکه در سطوح دیگر نیز انجام خواهد شد و انتقام نهایی، خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق خواهد بود. علاوه بر این، دادگاه های ایران و عراق گفته اند که تا زمانی که همه عاملان این جنایات و کسانی که در این خصوص دستور داده اند، مجازات نشوند، این پرونده را همچنان در کانون توجه قرار خواهند داد.

پایگاه خبری «سلام نیوز» جمهوری آذربایجان نیز در گزارشی به نقل از سفیر جمهوری اسلامی ایرن درباکو نوشت: «امت اسلامی بزودی شاهد پیروزی نهایی خواهند شد که شهید سلیمانی آغازگر آن بوده است.»

بنا به این گزارش، سید عباس موسوی افزود: «شهید حاج قاسم سلیمانی قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم و همین طور قهرمان ملی ما و قهرمان امت اسلامی بود. آنهایی که فکر می کردند با شهادت سلیمانی دنیای راحت تر و امن تری خواهند داشت، سخت در اشتباه بودند و دنیای بعد از شهید سلیمانی هم برای داعش و تروریست ها و هم به وجود آورندگان این تروریست ها امن و آرام نشد.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد که خون شهید سلیمانی ان شاالله گریبانگیر قاتلان و آمران وی خواهد شد و بزودی امت اسلامی شاهد پیروزی نهایی خواهند شد که شهید سلیمانی آغازگر آن بوده است.

پایگاه خبری «آخار.آذ» نیز در گزارشی با عنوان «پرچم آمریکا در تظاهرات اعتراض آمیز در ایران به آتش کشیده شد»، نوشت: «تظاهرات اعتراض آمیز گسترده در رابطه با سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی، در تهران برگزار شد.»

این منبع خبری با انتشار گزارش تصویری از این تظاهرات اعتراض آمیز، افزود: «معترضین پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.»

 

مهدی جهانتاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا