آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومیگرجستان

ایران یکی از سه شریک عمده جمهوری آذربایجان در مبادله برق

جمهوری اسلامی ایران ،گرجستان و روسیه از شرکای عمده جمهوری آذربایجان در مبادله برق طی سال جاری میلادی معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، پایگاه خبری حقین. آذ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه طی گزارشی با اشاره به این که جمهوری آذربایجان سالهاست با جمهوری اسلامی ایران، روسیه و گرجستان مبادله برق را اجرا می کند، افزود: جمهوری آذربایجان در ۹ ماهه سال جاری ۱٫۱ میلیارد کیلووات ساعت برق صادر کرده است که در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل ۴۲ درصد بیشتر بوده است.

بنا به این گزارش، جمهوری آذربایجان در ۹ ماه سال جاری ۸۵۹ میلیون  کیلووات- ساعت نیروی برق به گرجستان، ۱۲۰٫۷ میلیون کیلووات –ساعت به روسیه ، ۵۶٫۵ میلیون کیلوات – ساعت به ترکیه و نیز ۲۸٫۷ میلیون کیلووات –ساعت به ایران صادر کرده است.

این در حالی است که جمهوری آذربایجان در ۹ ماه سال جاری در مجموع ۱۱۱٫۵ میلیون  کیلووات –ساعت نیروی برق از جمله  ۷۴٫۸ میلیون کیلووات – ساعت از روسیه، ۲۷٫۴ میلیون کیلووات ساعت از ایران و ۹٫۳ میلیون کیلووات ساعت از گرجستان  وارد کرده است.

مبادله برق میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، روسیه  و گرجستان در قالب همکاری های منطقه ای و نیز مبادلات فصلی صورت گرفته است.

وزارت انرژی جمهوری آذربایجان حجم  تولیدی نیروی برق در این  کشور در ۹  ماه سال جاری میلادی را ۱۹٫۶ میلیارد کیلووات –ساعت اعلام کرد که در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل ۴٫۹ درصد بیشتر بوده است.

همچنین حجم مصرف نیروی برق در ۹ ماه سال جاری ۱۶٫۳ میلیارد کیلووات –ساعت بوده است که در مقایسه با یک سال قبل ۳٫۷ درصد  رشد داشته است.

بنا به این گزارش، کشور ترکیه نیز در حال حاضر در مبادله برق با جمهوری آذربایجان مشارکت فعال دارد و دولت باکو برنامه ریزی کرده است بخشی از نیروی برق تولیدی خود را به کشورهای اروپایی هم صادر کند.

به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در ۱۰ سال اخیر ۱۹ نیروگاه برق جدید با مجموع ظرفیت ۱۹۷۳٫۵ مگاوات مورد بهره برداری قرار گرفته است و در حال حاضر تعداد نیروگاههای برقی در این کشور به ۶۰  واحد رسیده است.

این گزارش مجموع ظرفیت واحدهای تولیدی برق در جمهوری آذربایجان را ۷ هزار و ۵۴۶ مگاوات عنوان کرده است که بیشتر در نیروگاهای برق آبی و حرارتی حاصل می شود.

در حال حاضر ۹۱٫۹ درصد از مجموع نیروی برق جمهوری آذربایجان در نیروگاههای برق آبی و  حرارتی تولید و ۸٫۱ درصد نیز از منابع  تجدید پذیر حاصل می شود.

 شرکت دولتی «آذرانرژی» جمهوری آذربایجان مدتی پیش از اقدامات انجام گرفته برای تکمیل خطوط انتقال برق ولتاژ بالا در مسیر جمهوری اسلامی ایران و گرجستان، خبر داد.

این شرکت دولتی افزود: برای افزایش امکانات فنی مبادله برق میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در مسیر انتقال برق ۲۲۰ کیلوولتی ماسالی ( جمهوری آذربایجان ) – آستارای ایران خط جدید ۶۸ کیلومتری انتقال برق احداث می شود.

منیع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا