آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

اولین قطعنامه جدی پارلمان اروپا درباره مناقشه قره باغ:ارتش ارمنستان باید هرچه زود تر از اراضی جمهوری آذربایجان خارج شود

دیروز پارلمان اروپا قطعنامه ای در مورد مناقشه قره باغ صادر کرد که به موجب آن اعلام شده است ارتش ارمنستان بایستی هرچه سریه تر از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان خارج شود.

به نقل از آپا، دیروز (23 اکتبر) پارلمان اروپا لایحه قطع نامه ای که به موجب آن جمهوری ارمنستان ملزم می شود تا نیرو های نظامی خود را از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان خارج کند تصویب کرد.

در این بیانیه آمده است: مناقشه قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بایستی بر اساس چهار قطع نامه مصوب 1993 در شورای امنیت سازمان ملل متحد و با همکاری رئیس گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به شکلی عادلانه و با خروج نیروهای اشغالگر از خاک جمهوری آذربایجان حل و فصل شود.

این اولین باری است که پالمان اروپا با تصویب قطعنامه ای جمهوری ارمنستان را ملزم به خروج هر چه سریع تر تمامی نیرو های نظامی اش از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان می کند و بر این اساس از این کشور می خواهد بر اساس قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل به مرز های پیشین خود بازگردد.

لازم به یادآوری است پیش از این نیز پارلمان اروپا قطعنامه هایی تصویب کرده بود که به موجب آنها ارمنستان بایستی ارسال نیروی نظامی به اراضی اشغالی را متوقف می کرد و شرایطی محیا می کرد تا مهاجران اجباری در صورت تمایل بتوانند به سرزمین های خود بازگردند.

البته جمهوری ارمنستان پیش از این نیز نشان داده است که به چنین قطع نامه هایی اهمیت نمی دهد؛ با این وجود این قطع نامه می تواند روابط اروپا و جمهوری آذربایجان که پس از انتخابات این کشور و رأی ناظران اروپایی مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات تیره شده بود را بهبود بخشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا