آذربایجانتحليل ها

انکار هویت دینی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان

صیاد صلاح لی، نماینده ی مجلس ملی جمهوری آذربایجان و معاون کمیته ی دولتی امور دینی این کشور در توجیه ممنوعیت حجاب برای دختران در دبیرستان های این کشور به بهانه ی اجرای طرح پوشش یکسان در مدارس عنوان می کند، طرح پوشش یکسان، حق انتخاب دین آتی کودکان را حفظ می کند!

مرکز فرهنگی قفقاز

در پاسخ به این ادعای مضحک دولت مردان و مقامات حکومتی آذربایجان باید گفت، در حالی که خود این مقامات بارها ادعا کرده اند که اکثریت هالی آذربایجان مسلمان هستند، مطابق آموزه های دین اسلام آیا فرد مسلمان حق انتخاب دین جدید را دارد؟ یا در کدام آیه ی قرآن کریم مجوز داده شده است که دختران تا سن قانونی (18 سالگی) بدون حجاب باشند و بعداً تصمیم بگیرند که مسلمان خواهند شد و حجاب خواهند بست و یا نه! در ضمن، مگر در مذاهب اسلامی نوع نگرش به حجاب متفاوت است که آن ها می گویند دختران بعد از رسیدن به سن قانونی، خودشان انتخاب می کنند که کدام دین، کدام مذهب و طریقت را انتخاب کنند!!!

در مطالب ارائه شده از سوی این مسئول آذری تناقضات بسیاری وجود دارد. هم می گوید، مشکل حجاب وجود ندارد و هم می گوید، این مشکل (مشکل حجاب) باید از راه های مسالمت آمیز حل و فصل گردد! هم می گوید، دین از دولت جداست، اعتقادات دینی وجود دارد، در کشور هیچ محدودیتی برای حجاب وجود ندارد و هم می گوید، برای از میان برداشتن بی عدالتی و نابرابری موجود در جامعه، پوشش یکسان اِعمال شده است.

تمامی این ها بیانگر این است که مسئولینی که در ارگان های دولتی آذربایجان قرار دارند هم چنین، مفسرین، کارشناسان و تحیل گران نزدیک به آن ها نمی دانند چه می کنند و سردرگم هستند! نه به قانون اساسی احترام می گذارند و نه به شهروندان و نه به اعتقادات و باورهای شهروندان.

فقط در شهر سومقاییت این کشور ده ها دختر به خاطر اعتقاداتشان از تحصیل محروم شده اند. در خیلی از محل های کار، هنگام استخدام و پذیرش نیروی کار، الحاد و بی دینی را به عنوان شرط اساسی اساستخدام قرار می دهند. کسی حق ندارد نماز بخواند یا در محل کار از اقلام و نمادهای دینی اساستفاده کند و آن ها در اتاق کار در معرض دید و روی میز کار و یا بر روی دیوار قرار دهد، و یا به صورت محجبه در محل کار حضور داشته باشد و… البته این محدودیت ها اساساساً به ادارات دولتی مربوط است. اما در خصوص تحت فشار قرار گرفتن معلمان محجبه از طف مدیران مدارس نیز بارها شکایت های صورت گرفته است. این مسائل و مشکلات باید حل و فصل گردد. صرفاً با اظهار این که «در جامعه ی آذربایجان هیچ گونه ممنوعیتی برای حجاب وجود ندارد» و یا اتخاذ مواضع غیرمسئولانه و لاقیدی در این خصوص، این مشکل حل نخواهد شد.

واقعیت تلخ این است که افراد گمارده شده در امور دینی در جمهوری آذربایجان هیچ گونه شناختی از دین مبین اسلام ندارند و شاید بهتر باشد کمیته دولتی امور دینی این کشور، «کمیته ی دولتی ضددینی» نام گذاری شود.

طبق بررسی های به عمل آمده و اسناد موجود، خیلی از کارکنان کمیته ی دولتی امور دینی افراد امنیتی – اطلاعاتی و یا دست کم مرتبط با آنان و جزء منابع ارگان های امنیتی – اطلاعاتی هستند و توسط افسران هادی خود به قول خودشان برای «بی ضرر کردن امور دینی» (خنثی نمودن تأثیرات اقدامات و فعالیت های دینی) فعالیت می کنند.

این در حالی است که اکثر افراد کمیته ی دولتی به اصطلاح امور دینی! از دین بی خبرند و با وقاحت تمام، آشکارا نیز به این مسئله اذعان می کنند و عنوان می نمایند که نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند و… با وجود این، با پررویی در مصاحبه های خود از فلسفه ی حجاب و نبود دستور صریح قرآن کریم در این خصوص سخن می گویند و به عنوالن کارشناس مسائل دینی، برای مردم مسلمان این کشور در حوزه های دینی و اعتقادی تصمیم گیری می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا