آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

انعکاس گسترده دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان در رسانه های باکو

دیدار «سید ابراهیم رئیسی» و «الهام علی اف» روسای جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه «اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی» ( اکو ) بازتاب گسترده ای در رسانه های باکو داشت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رسانه های جمهوری آذربایجان در گزارش های دیروز ( یکشنبه ) و امروز همچنین به دیدار روسای جمهوری ایران و ترکیه، ملاقات وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ایران و نیز توافق ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای سواپ گاز طبیعی پرداختند.

خبرگزاری رسمی «آذرتاج» گزارش مشروحی از دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران و نیز مصاحبه رئیسی و علی اف با نمایندگان رسانه ها را منتشر کرده است .

بنا به این گزارش، رییس جمهوری ایران اجلاس سران کشورهای «اکو» را فرصت بسیار خوبی برای دیدار با همتای جمهوری آذربایجانی دانست و خاطر نشان کرد: معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ارتباطات بسیار خوبی با معاون وزیر امور خارجه ایران داشتند و سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران بسیار موفق بود.

رئیسی افزود: طبق اطلاعاتی که به من داده شد، در آن دیدارها بحث های بسیار مثبتی انجام شد. من اطمینان دارم که این گونه تماس ها و گفت وگوها به توسعه روابط بین دو کشور کمک خواهد کرد. مسائلی که در روابط بین کشورهای ما ایجاد می شود، در چارچوب چنین تماس ها و سفرها قابل حل است.

رییس جمهوری ایران گفت: روابط ما با جمهوری آذربایجان فقط روابط همسایگی نیست، روابط قلبها است، قلب مردم دو کشور با هم می تپد. ما یک اتحاد تاریخ و تمدن داریم. همه اینها ما را بیشتر متحد می کند. ما هرگز نباید اجازه دهیم دیگران در روابط ما دخالت کنند. ما باید مشکلات پیش آمده را خودمان حل کنیم، برای پیشبرد روابط و تعمیق همکاری های متقابل سودمند، باید با یکدیگر همکاری کنیم. تجربه تاکنون نشان می دهد که وقتی همیشه خودمان در مورد مسائل خود بحث می کنیم، توانسته ایم بسیاری از آنها را حل کنیم و بر موانع پیش رو غلبه کنیم. من با اطمینان کامل به شما می گویم که یکی از اولین کشورهایی که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت و از آن حمایت کرد، جمهوری اسلامی ایران بود.

آذرتاج افزود: رییس جمهوری ایران با اشاره به موضع کشورش در مساله «قره باغ» گفت که موضع ایران در این مسئله نیز شفاف و بدون ابهام بود. موضع همه مسئولان در ساختارهای کشوری از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران این بود که تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان خدشه دار نشود و تمامیت ارضی آن تامین شود. ما اطمینان داریم که گفت وگوهای معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با همتایان ایرانی‌ باعث تعمیق، پیشرفت و تقویت روابط ما خواهد شد.

بنا به این گزارش، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان نیز گفت که بسیار خوشحالم که چنین فرصت فوق العاده ای برای این دیدار به وجود آمد. این اولین دیدار ما با شما است. من اطمینان دارم که این دیدار انگیزه بسیار قوی به توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان خواهد داد.

علی اف افزود: ما برای روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. مردم ما مردمانی برادر هستند. ما قرن ها با هم زندگی کرده ایم. روابط نیز بسیار گسترده است. مردم ما با تاریخ مشترک و فرهنگ مشترک متحد شده اند. این زمینه بسیار خوبی است. ما تاریخ معاصر روابط دوجانبه را بر این اساس می نویسیم.

به گزارش این منبع خبری، در دیدار  روسای جمهوری آذربایجان و ایران، دو طرف درباره همکاری‌ در گذرگاههای مرزی حمل‌ونقل شمال – جنوب و همچنین گذر مرزی حمل‌ونقل زنگزور بحث و تبادل نظر کردند و تاکید شد که در نتیجه اجرای گذر مرزی زنگزور، ایران نیز از این موضوع منتفع خواهد شد و می تواند از این گذر مواصلاتی استفاده کند.

در این دیدار خاطرنشان شد که وضعیت ژئوپلیتیک منطقه پس از پیروزی تاریخی جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره باغ تغییر کرده است و بر اهمیت مشارکت کشورهای منطقه در حل و فصل مسائل منطقه تاکید شد.

در عین حال موضوعات ایجاد گذر مرزی انرژی بین دو کشور و همچنین جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آنها همچنین در مورد همکاری ها و روابط اقتصادی و تجاری در سازمان های بین المللی تبادل نظر کردند.

در این گفت وگو بار دیگر تاکید شد که روابط ایران و جمهوری آذربایجان ماهیتی تاریخی دارد و روابط دوستانه ای بین مردم ما وجود دارد.

به گزارش آذرتاج، رییس جمهوری آذربایجان پس از این دیدار در گفت و گو با نمایندگان رسانه ای اظهار داشت: گفت وگوی بسیار خوبی داشتیم. ما به عنوان دوست و برادر در مورد روابط ایران و جمهوری آذربایجان تبادل نظر کردیم. ما تصمیم گرفته ایم که از این پس روابط دو کشور در همه زمینه ها توسعه یابد. مردم دو کشور برادر هستند و موضوعاتی که مطرح شد، یک بار دیگر نشان داد که روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

علی اف در پاسخ به سووالی در باره امضای یک سند همکاری بین دو کشور در بخش انرژی گفت: این سند بسیار مهم و تاریخی است. این یک بار دیگر نشان می دهد که روابط ایران و جمهوری آذربایجان چقدر عمیق است. جمهوری آذربایجان، گاز ترکمنستان را از طریق ایران دریافت خواهد کرد. این مبنای بسیار خوبی برای همکاری سه جانبه است و نشان دهنده قصد ما است. این سند امضا شده از نظر امنیت اقتصادی و انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش آذرتاج، رییس جمهوری ایران نیز به خبرنگاران گفت: روابط ما با جمهوری آذربایجان فرهنگی، دوستانه و صمیمانه است، سابقه روابط ما بسیار قدیمی است. در این رابطه نباید سوء تفاهم وجود داشته باشد. دیدار خوبی با رئیس جمهوری آذربایجان داشتیم و موضوعات مورد علاقه دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم. قرارداد گازی که بین جمهوری آذربایجان، ایران و ترکمنستان امضا شد، در خدمت توسعه روابط بین کشورهای ما، خواهد بود. لازم است گام های جدی و متعددی در این زمینه برداشته شود. به لطف اراده مسوولان دو کشور، روابط فیمابین از جمله همکاری در حوزه های اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و فرهنگی باید در جهت گسترش روابط دو کشور باشد. تاریخ روابط ما کهن است و باید به گسترش و توسعه ادامه دهد.

پایگاه خبری «حقین . آذ» به عنوان یکی از پربیننده ترین منبع خبری جمهوری آذربایجان در گزارش تحلیلی با عنوان «ایران و جمهوری آذربایجان قطار برادری را راه اندازی کرده اند»، نوشت: پس از یک سوء تفاهم بروز کرده در روابط ایران و جمهوری آذربایجان، در نهایت، استراتژی سیاسی ابراهیم رئیسی یکی از باهوش ترین نمایندگان نخبگان سیاسی ایران که از اولین روز بروز این تنش، آن را قابل قبول ندانست، بالا گرفت.

«عین الله فتح الله اف» موسس و سردبیر حقین .آذ در این گزارش تحلیلی افزود: سفر غیرمنتظره «شاهین مصطفی اف» معاون نخست وزیر و مذاکره کننده ارشد با ایران به تهران و همچنین اظهارات خوش بینانه روزهای اخیر از سوی نمایندگان برجسته دولت ایران، حاکی از تغییر اساسی در روابط تهران و باکو بود. در روزهای اخیر تماس ها در سطح وزرای خارجه دو کشور نیز افزایش یافته و به هر گونه لفاظی های ناخوشایند نیز پایان داده شده است.

طبق این گزارش، باکو همواره با بروز شرایط متشنج که می تواند منافع بازیگران اصلی نظام منطقه ای و در درجه اول ایران را تهدید، کند، مخالف بوده است، زیرا سنگ بنای دکترین سیاست خارجی الهام علی اف سیاست عدم مداخله و احترام به حاکمیت همه کشورها است. حتی در دوره افزایش فشار غرب بر ایران، علی اف به صراحت در برابر چشمان همه جهان بر لزوم توسعه روابط اقتصادی و سیاست حسن همجواری با ایران تاکید کرد و با وجود تماس های تلفنی «جان بولتون» و پیام های «دونالد ترامپ»، به صورت فعال سرمایه گذاری مشترک با ایران در زمینه پروژه های ژئواقتصادی و حمل و نقل انجام داد.

در این گزارش دیدار عشق آباد، نتیجه موضع سازنده روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان عنوان و به نقل از منابع دیپلماتیک اضافه شد: دیدار علی اف و رئیسی در فضای بسیار صمیمانه برگزار و پیشرفتی در این دیدار حاصل شده و سران دو کشور در بسیاری از مسایل به توافق رسیدند.

بنا به این گزارش، رییس جمهوری ایران همچنین به صراحت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده و گفت که پس از پایان مناقشه در قره باغ، دشمنی دیرینه در منطقه پایان یافت و اصل عمده برای همه شرکت کنندگان در منطقه تمامیت ارضی کشورها است.

حقین.آذ در گزارش دیگری  با عنوان «رییس جمهوری ایران در باره شرایط جدید در قفقاز جنوبی بحث کرد»، نوشت: ابراهیم رئیسی طی سخنانی در حاشیه اجلاس سران اکو در ترکمنستان گفت، احیای مسیرهای سنتی در واقعیت های جدید در قفقاز جنوبی و تسهیل تجارت پس از 30 سال به توسعه منطقه سازمان همکاری اقتصادی کمک خواهد کرد.

بنا به این گزارش، رییس جمهوری ایران با تاکید بر این که پایان خصومت در قفقاز آغاز دوره جدیدی از همبستگی در منطقه است، افزود: وظیفه مشترک ما این است که در این راستا تلاش کنیم. همکاری کشورهای قفقاز تضمین کننده ثبات، صلح و توسعه کشورهای منطقه با رعایت اصل احترام متقابل و حفاظت از تمامیت ارضی خواهد بود.

این گزارش به نقل از رییس جمهوری ایران اضافه کرد: همکاری بین کشورهای قفقاز جنوبی بر اساس احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشورها خواهد بود و قوانین بین المللی تضمین کننده صلح، ثبات و زمینه ساز پیشرفت و توسعه کشورهای منطقه است. ثبات در منطقه قفقاز و شکل‌گیری همکاری‌های بین منطقه‌ای مانند ایجاد گذر مرزی بین‌المللی خلیج فارس-دریای سیاه، تبادلات تجاری و اقتصادی بین اعضای اکو را تسریع می‌کند.

پایگاه خبری «هفته ایچی» سخنان رییس جمهوری ایران مبنی بر این که قلب مردم ایران و جمهوری آذربایجان با هم می تپد را عنوان گزارش خود در باره دیدار سید ابراهیم رئیسی و الهام علی اف در عشق آباد، انتخاب کرده است .

بنا به این گزارش، رییس جمهوری ایران در این دیدار گفت که روابط ما با جمهوری آذربایجان فقط روابط همسایگی نیست، بلکه روابط قلبی ماست و  قلب مردم دو کشور با هم می تپد.

در این گزارش آمده است که رئیس جمهوری ایران گفت که ما یک اتحاد تاریخی و تمدنی داریم. همه اینها ما را بیشتر متحد می کند. ما هرگز نباید اجازه دهیم دیگران در روابط ما دخالت کنند. ما باید خودمان مشکلات خود را حل کنیم، برای پیشبرد روابط خود و تعمیق همکاری های متقابل سودمند با یکدیگر همکاری کنیم.

خبرگزاری «رپورت» نیز سخنان رییس جمهوری آذربایجان مبنی بر این که اهمیت زیادی به روابط با ایران قایل هستیم، عنوان گزارش خود انتخاب کرد و نوشت: علی اف در دیدار با سید ابراهیم رئیسی با اشاره به این که مردم جمهوری آذربایجان و ایران برادر هستند افزود: ما قرن ها با هم زندگی کرده ایم و روابط خویشاوندی بسیار گسترده ای با هم داریم.

بنا به این گزارش، رییس جمهوری آذربایجان با بیان اینکه مردم ما با تاریخ مشترک و فرهنگ مشترک متحد شده اند، گفت: این زمینه بسیار مناسبی است و ما تاریخ مدرن روابط دوجانبه را بر این اساس می نویسیم. بسیار خوشحالم که چنین فرصت فوق العاده ای برای این دیدار به وجود آمد. این اولین دیدار ما با شما است. من اطمینان دارم که این دیدار انگیزه بسیار قوی برای توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان خواهد داد.

پایگاه خبری «روپور» نیز در گزارشی با عنوان «پیام رئیسی در دیدار با اردوغان، آذربایجان – ترکیه – ایران به هم مرتبط هستند»، نوشت: رییس جمهوری ایران در دیدار با همتای ترکیه ای خود گفت: نباید اجازه دهیم روابط ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان آسیب ببیند، این سه کشور همسایه از نظر تاریخی، فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی به هم مرتبط هستند.

این سخنان را سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بیان کرد.

بنا به این گزارش، رئیسی افزود: ایران روابط اقتصادی گسترده ای با ترکیه و جمهوری آذربایجان دارد و توسعه این روابط در جهت افزایش رفاه مردم سه کشور است. ایران به دنبال توسعه همکاری با کشورهای همسایه در همه زمینه ها است. توسعه روابط با کشورهای همسایه اولویت سیاست خارجی ایران است.

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که نباید اجازه داد سازمان های تروریستی مانند «پ.ک.ک» و «داعش» در منطقه فعالتر شوند و همکاری در این مبارزه موثرتر خواهد بود.

طبق این گزارش ، رییس جمهوری ایران همچنین تاکید کرد که کشورهای منطقه قدرت حل مشکلات خود را دارند.

روزنامه «ینی مساوات» نیز در گزارشی به انعکاس مصاحبه روسای جمهوری آذربایجان و ایران با نمایندگان رسانه ها پرداخت.

بنا به این گزارش، الهام علی اف مذاکرات با همتای ایرانی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت که مذاکرات خوبی انجام گرفت و ما تصمیم گرفته ایم که از این پس روابط ایران و جمهوری آذربایجان در همه زمینه ها توسعه یابد.

علی اف همچنین سند امضا شده میان دو کشور در باره سواپ گاز طبیعی ترکمستان از طریق خاک ایران به جمهوری آذربایجان را خیلی مهم دانست و گفت که امضای این سند نشان می دهد که روابط ایران و جمهوری آذربایجان چقدر عمیق است.

این در حالی است که رسانه های تصویری جمهوری آذربایجان نیز در برنامه های خبری دیشب و امروز (دوشنبه) به دیدار و مذاکرات روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی ( اکو ) پرداختند.

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا