آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

انصراف بلغارستان از مذاکره برای تمدید قرارداد با شرکت گازپروم روسیه

بلغارستان اعلام کرد که با شرکت گازپروم روسیه برای تمدید قرارداد خرید گاز طبیعی در بحبوحه حمله نظامی مسکو به اوکراین مذاکره نخواهد کرد و منابع دیگری را برای تامین گاز جست و جو می‌کند.

به گزارش پاغیگاه خبری حقایق قفقاز، این کشور عضو اتحادیه اروپا تحت قرارداد ۱۰ ساله با گازپروم که در پایان سال ۲۰۲۲ منقضی می‌شود، تقریبا همه نیازهای گازی خود را با استفاده از گاز روسیه تامین می‌کند.

آسن واسیلیف، معاون نخست وزیر بلغارستان به رادیوی دولتی بی ان آر گفت: «در این وضعیت صحبتی با گازپروم نمی تواند وجود داشته باشد. گزینه های دیگری وجود دارند. این تنها بلغارستان نیست بلکه یک استراتژی اروپایی مشترک است.»

وی گفت: «بلغارستان به دنبال واردات LNG از پایانه ها در ترکیه و یونان و افزایش میزان واردات گاز جمهوری آذربایجان است.»

بلغارستان که مصرف سالانه گاز این کشور حدود سه میلیارد متر مکعب است، قراردادی با جمهوری آذربایجان برای دریافت یک میلیارد متر مکعب گاز دارد اما تنها پس از این که یک خط لوله گاز جدید با یونان اواخر امسال به بهره برداری برسد، می تواند به طور کامل از این قرارداد بهره مند شود.

کمیسیون اروپا اوایل ماه میلادی جاری طرح هایی را برای کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه به میزان دو سوم در سال میلادی جاری و پایان دادن به این وابستگی پیش از سال ۲۰۳۰ منتشر کرد. حمله ماه گذشته روسیه به اوکراین باعث تغییر اولویتهای انرژی در اتحادیه اروپا شده که برای حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیازش به روسیه وابسته است.

بر اساس گزارش رویترز، واسیلیف گفت: «بغارستان از ایده قرارداد تامین گاز مشترک برای اتحادیه اروپا که رقابت میان کشورهای عضو این بلوک را حذف کرده و به دلیل حجم بالاتر خرید به قیمتهای بهتری حاصل می شود، حمایت می کند.»

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا