آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعکسعمومی

اندیشمندان روسی مطرح کردند: همکاری ایران و روسیه استیلای آمریکا را کمرنگ‌تر کرده است/ تصویر

جمعی از نخبگان، اندیشمندان، اساتید دانشگاه، ایران‌شناسان و پژوهشگران روسی در کنفرانسی تخصصی با ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص ایستادگی در مقابل زورگویی‌های آمریکا و غرب بر شکست «یک‌جانبه‌گرایی» تاکید کردند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این کنفرانس به عنوان «نظم جدید جهانی و مقابله با یکجانبه گرایی» که در انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد، شرکت کنندگان در کنفرانس، دیدگاه های خود را در خصوص جایگاه روسیه در نظم جدید جهانی، نحوه تعامل روسیه و محور ایستادگی در مقابل یکجانبه گرایی، ویژگی های ساختاری نظم جدید جهانی، نقش محور ایستادگی در مقابل سیاست های یک‌جانبه‌گرایی و نقش ایران و روسیه در نظم جدید جهانی مطرح کردند.

جایگاه روسیه در نظم جدید جهانی، نحوه تعامل روسیه و جبهه ایستادگی در نظم جدید جهانی، ویژگی های ساختاری نظم جدید جهانی از منظر روسیه، نظم مطلوب روسیه و جایگاه محور ایستادگی در آن و نیز نقش محور ایستادگی و روسیه در نظم جدید جهانی از مهمترین محورهای این نشست بود.

علی اکبر اف، رئیس انستیتو شرق‌ شناسی روسیه در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه ایران تجربه سال ها مقابه با تحریم‌ها را دارد و همچنان در برابر آمریکا ایستاده است، چون نمی‌خواهد تحت سلطه آمریکا و غرب باشد افزود: امروز همکاری ایران و روسیه می‌تواند استیلای آمریکا را کمرنگ‌تر و جهان چندقطبی را محقق کند.

ولادیمیر یف‌ سیئف، مدیر انستیتو همگرایی کشورهای مشترک‌ المنافع هم، به افزایش همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف، بویژه در زمینه اقتصادی و نظامی اشاره و تاکید کرد: همین امر غربی‌ها را عصبانی کرده است و تقویت همگرایی در دنیای کنونی ضرورتی انکارناپذیر است.

واسیلی کووال، استاد گروه مطالعات بین‌المللی دانشگاه دولتی روسیه نیز با بیان اینکه موضوع نظم نوین، یک بحث داغ در عرصه جهانی است گفت: ایران و روسیه باید در تئوری و عمل، تمام ظرفیت‌های خود را به کار گیرند تا در آینده سهم بزرگی در نظم نوین جهانی پیدا کنند.

ایگور کاراتچنکو، سردبیر مجله امنیت ملی روسیه نیز گفت : امروز ما باید با اتحاد راهبردی، تهدیدهای آمریکا را خنثی کنیم، زیرا انها آشکارا امنیت ملی ایران و روسیه را هدف قرار داده‌اند.

وی ترور سردار سلیمانی را نمونه بارز اقدامی وقیحانه در همین راستا ذکر کرد.

ویکتور رایوفسکی، استاد تمام مطالعات بین‌المللی دانشگاه میگیمو نیز به تهدیدهای امنیتی مشترک علیه ایران و روسیه اشاره و تاکید کرد: باید در مقابل غرب متحد شویم و از خود دفاع کنیم.

امیل آشوروف، مدیر جنبش دفاع از فلسطین نیز گفت: در جهان، نظمی نوین در حال شکل گیری است و وظیفه ی ما ایجاد نظمی است که در راس آن از ارزش‌های واقعی انسانی حمایت شود.

وی افزود: دفاع از حقوق مردم فلسطین در این شرایط، پیش از همه یک وظیفه انسانی است.

«کاظم جلالی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در سخنرانی خود در این کنفرانس به اثرات منفی یکجانبه گرایی بر صلح، امنیت، رفاه و عدالت در نقاط مختلف جهان اشاره کرد و بخش بزرگی از درگیری ها و بی عدالتی های جهانی، از جمله حمله امریکا به عراق، افغانستان و بی ثباتی در سوریه، یمن و فلسطین را محصول سیاست های یکجانبه امریکا و غرب معرفی کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی ایران را مبتنی بر ایستادگی در مقابل سیاست های یکجانبه امریکا و مشارکت‌ ایران در رویکرد های چندجانبه گرایی ذکر کرد و افزود: از نگاه ایران، استفاده از ابزارهای یکجانبه علیه کشورهای مستقل، مهمترین تهدید جامعه جهانی است.

وی با اشاره به اینکه نظم کنونی و رو به زوال، حاصل تحولات بین المللی دهه‌ها قبل بوده و امروزه کارآیی ندارد افزود : نظم قدیمی، این فرصت را برای دولت های غربی فراهم کرد تا با پیشبرد اقدامات و رویکردهای یکجانبه و مبتنی بر ارزش های غربی، آنچه را خود می خواهند بر دیگران تحمیل کنند.

جلالی با بیان اینکه، این روند تاثیرات منفی و ماندگاری بر صلح، امنیت، رفاه و عدالت در مناطق مختلف جهان داشته است، افزود: بخش بزرگی از درگیری ها، منازعات و بی عدالتی جاری در صحنه جهانی، محصول سیاست های مبتنی بر یکجانبه گرایی دولت های غربی، بویژه آمریکاست.

کاظم جلالی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از بزرگترین قربانیان این بی عدالتی بوده و مردم ایران، مانند دیگر ملت های مستقل، سال‌هاست از یکجانبه‌گرایی و تحریم اقتصادی غرب متحمل آسیب‌های فراوان شده‌ است افزود: مقاومت طولانی و پایدار ایران در مقابل فشار، تحریم و یکجانبه گرایی، یکی از عوامل اصلی تزلزل نظم جهان غربی است که موجب تقویت چند جانبه گرایی و ظهور نظم جدید را فراهم آورده است.

وی تصریح کرد: ایران در تعامل با کشورهای مستقل در جهان غیر غربی، به تحکیم ساختارهای چندجانبه گرایی و تقویت رویکردهای جمعی مبتنی بر اصول و حقوق بین الملل پرداخته و سیاست خارجی ایران همواره مبتنی بر ایستادگی در مقابل یکجانبه گرایی و مشارکت فعال در سازمان های بین المللی و رویکردهای چندجانبه گرایی، بر اساس اصول پذیرفته شده بین المللی بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا