آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

واکنش مسلمانان گرجستان به اظهارات سخیف نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در مورد مراسم عاشورا

اظهار نظر فاضل مصطفی، نماینده افراطی مجلس ملی جمهوری آذربایجان در بیانیه مطبوعاتی اش در خصوص مراسم راهپیمایی روز عاشورا در برچالی، واکنش های منفی مردم گرجستان را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، فعالان آذربایجانی مقیم گرجستان اظهارات فاضل مصطفی از نمایندگان افراطی مجلس ملی جمهوری آذربایجان در خصوص مراسم راهپیمایی روز عاشورا در «برچالی» را توهین آمیز و بی پایه و اساس توصیف کردند.
لازم به یادآوری است که فاضل مصطفی گفته بود: «آذربایجانی های مقیم بورچا از ایدئولوژی ملی فاصله گرفته اند و وضعیت در منطقه ای که آذربایجانی های مقیم گرجستان در آنجا زندگی می کنند مناسب نیست.

اکنون زینب های کوچک در برچالی بزرگ می شوند. دختران بی سواد و نادان نمی توانند تبدیل به مادران وطن پرست شوند. آنها فقط می توانند شبه نظامیان (تروریست ها) را تربیت کنند.»

سید میرتقی اسد اف رئیس اداره دینی مسلمانان گرجستان در گفت و گو با پرتال سلام نیوز در پاسخ به نماینده مجلس جمهوری آذربایجان گفت: «همین برچالی که فاضل مصطفی آن را به روستای داناباش تشبیه کرده، در جنگ اول و دوم قره باغ بیش از 20 شهید داده است. مردم همیشه در صحنه اینجا تا کنون به هر نحوی از آذربایجان حمایت کرده اند. در جنگ اخیر قره باغ هم کسانی که از آذربایجان حمایت کردند، همین مردم ما بودند، کسانی که «یا حسین،یا علی» گفتند. یکی از آنها شخص من بودم. حالا او به چه حقی اینطور به ما بی حرمتی می کند؟»
اسد اف افزود: «ما محبت خود را نسبت به فرزندان پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان ابراز می کنیم. آذربایجانی های مقیم گرجستان همیشه ارزش های خود را حفظ کرده اند. از آن محافظت کرده و زنده نگه داشته اند. اینها ارزش هایی هستند که ما در طول سال ها حفظ کرده ایم. محبت به اهل بیت پیامبر (ص) سیاست یا ایدئولوژی صادراتی هیچ کشوری نیست، بلکه ارزش جذب شده در حافظه هزار ساله ماست.»

به گفته وی، حمایت از مراسم عزاداری امام حسین (ع) و روز عاشورا جزء لاینفک تاریخ ملی و معنوی آذربایجانی های سراسر جهان است. مخالفت با این مراسم ریشه در پاک کردن آن از حافظه اینجا دارد.»

همچنین سامره بایرام اوا، فعال اجتماعی گرجستانی در این خصوص گفت: «مردم اعتقادات و ارزش های دینی دارند. گرجستان کشوری بردبار و دموکراتیک است و در نتیجه به شهروندان خود این حق و فرصت را داده است که آیین ها و مراسمات دینی خود را برگزار کنند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا