آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

انتقاد سخنگوی وزارت خارجه از رویکرد احساسی مسئولان جمهوری آذربایجان

ناصر کنعانی: مواضعی که مقامات جمهوری آذربایجان اتخاذ کردند، ناشی از نوعی رویکرد احساسی و غیرحرفه‌ای بود

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا ایران در پی حمله اخیر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، به منظور احیای اعتماد بین دو کشور با جمهوری آذربایجان درحال مذاکره است؟ آیا بستر حل و فصل این مسئله توسط طرفین وجود دارد؟ اینگونه پاسخ داد: ما متأسفانه شاهد وقوع حادثه تلخی در ارتباط با سفارت آذربایجان در تهران بودیم، اطلاع دارید که ما بلافاصله بعد از وقوع این حادثه با شدیدترین عبارات این اقدام تلخ رو علیه سفارت آذربایجان در تهران محکوم کردیم، با دولت و ملت آذربایجان ابراز همدردی کردیم. تماس‌های دیپلماتیک در بالاترین سطح بین رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری آذربایجان برقرار شد. وزرای امور خارجه دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی کردند و همچنین گفت‌وگو در سطح مقامات انتظامی و مقامات قضایی بین دو کشور انجام شد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بلافاصله اعلام کرد که این حادثه و دلایل چنین اقدامی را با جدیت و دقت مورد بررسی قرار خواهد داد و نتایج آن را به اطلاع دولت جمهوری آذربایجان خواهد رساند. جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد که آمادگی دارد که طرف آذربایجانی را به طور دقیق در جریان روند بازجویی از مهاجم قرار بدهد، اراده سیاسی خود را برای روشن کردن ابعاد و جزئیات این حادثه اعلام کرد. همان طور که مطلع هستید، اظهارات فرد مهاجم که به صورت رسانه‌ای هم منتشر شد، دال بر این بود که این فرد با انگیزه‌های شخصی و به دلایل مسائلی که در ارتباط با همسر خود که تابعیت جمهوری آذربایجان را دارد، اقدام به چنین حمله‌ ای کرده و معتقد بود که همسرش از ماه‌ها پیش به سفارت جمهوری آذربایجان مراجعه کرده و بعد از آن به منزل بازنگشته است. مدعی بود که پیگیری‌های ایشان از سفارت جمهوری آذربایجان برای کسب اطلاع از وضعیت و سرنوشت همسرش به نتیجه مطلوبی نرسیده و پاسخ دقیق و روشنی دریافت نکرده و در یک شرایط خاص روحی و روانی مبادرت به انجام چنین حمله‌ای کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: در هر صورت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ما ابعاد این حادثه را با همه جزئیات بررسی خواهیم کرد، متأسفانه مواضعی که مقامات جمهوری آذربایجان اتخاذ کردند، ناشی از نوعی رویکرد احساسی و غیرحرفه‌ ای بود. تأکید جمهوری اسلامی ایران این بود که این موضوع و حادثه تلخ نباید منجر به ایجاد آسیب و خلل در روند روابط سیاسی دو کشور شود. در هر صورت مقامات دولت جمهوری آذربایجان با محاسبات سیاسی خود تصمیم به تعلیق فعالیت سفارت خود در تهران گرفتند، البته همزمان اعلام کردند که سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز کما فی السابق به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که روابط بین  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ریشه در تاریخ دو کشور دارد، روابط بین دو کشور یک روابط تاریخی، فرهنگی و دینی و مردمی است، بنابراین یک حادثه تلخ با انگیزه‌های فردی و شخصی نباید خللی در سطح روابط سیاسی بین دو کشور ایجاد کند. تماس‌های دیپلماتیک و همچنین مشورت‌های قضایی و انتظامی بین دو کشور وجود دارد، در آخرین اقدام در همین راستا دادستان کل جمهوری اسلامی ایران با همتای آذربایجانی خود در خصوص این حادثه به صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند، ایران معتقد است که این موضوع نباید خللی در روابط سیاسی دو کشور ایجاد کند.

وی افزود: امیدواریم که مقامات دولت آذربایجان به حسن نیت ایران پاسخ مثبت دهند و ما بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و شرایط روابط بین دو کشور به حالت عادی خود برگردد.

کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار اسپوتنیک مبنی بر اینکه به نظر شما یک کشور ثالث نقش مخرب در روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان را ایفا می‌کند؟ اظهار داشت: روابط دو کشور دشمنان مشخصی دارد، طبیعتا در این زمینه طرف‌هایی سعی می‌کنند که با ایجاد تنش در روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان منافع فرصت طلبانه خود را دنبال کنند. این دشمنان مشخص هستند، هم برای ملت ایران و هم ملت آذربایجان. اما ما تاکید می‌کنیم که هیچ طرفی نمی‌تواند خللی در روابط تاریخی و پیوندهای عمیق بین دو ملت برقرار کند.

وی افزود: تنش‌های سیاسی ممکن است بتواند در یک مقطع زمانی روابط سیاسی دو کشور را متأثر کند. ما اطمینان داریم که از این شرایط عبور خواهیم کرد و دو ملت علاقه‌مند هستند که روابط برادرانه و دوستانه و همسایگی خود را حفظ کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا