آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومینخجوان

انتشار کتابچه «نوروز و اعیاد در اشعار حکیم نظامی» به زبان آذری

ربیعی از انتشار ترجمه آذری کتابچه «نوروز و اعیاد در اشعار حکیم نظامی» به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در در نخجوان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در در نخجوان با اعلام این خبر، اظهار کرد: کتابچه «نوروز و اعیاد در اشعار حکیم نظامی» برگرفته از نوشته اسحاق طغیانی، استاد دانشگاه اصفهان و زهرا صالحی، استادیار دانشگاه پیام نور بروجن است.

وی افزود: در این کتابچه به نوروز و سایر اعیاد و روزهای هفته در اشعار حکیم نظامی پرداخته شده است.

ربیعی بیان کرد: نظامي گنجوي شاعر و داستانسراي پارسي گوي به عنوان پُل ادبي ايران و آذربايجان می‌‎تواند در توسعه روابط فرهنگی، دوستی و برادری دو ملت مؤثر باشد.

وی در ادامه، گفت: نوروز بزرگترین جشن ایرانی و تنها میراث به جا مانده از روزگاران گذشته  و فرهنگ والای ایرانی است که با گذشت هزاره‌ها و قرن‌ها و با پشت سر نهادن فراز و نشیب‌های بسیار تا امروز به عنوان بزرگترین جشن ملی، باشکوه و عظمتی خاص برپا می‌شود.

ربیعی بیان کرد: شب معراج که در قرآن نیز از آن یاد شده نزد مسلمانان اهمیت بسیار دارد، در این میان شاعران فارسی گوی نیز به اهمیت این شب واقف بوده در اشعار خود به این شب اشاره کرده‌اند. از میان شعرا نظامی بیش از دیگران به شب معراج پرداخته است، به طوریکه در آغاز هریک از منظومه های خمسه خود خویشتن را ملزم کرده است به این شب ابیاتی را اختصاص دهد .

وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان خاطرنشان کرد: این کتاب مرجع خوبی برای آشنایی بیشتر محققان، اساتید و دانشجویان درباره اندیشه و و آرا و اشعار نظامی گنجوی کاربرد خواهد داشت. این دهمین کتابی است که وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان از فارسی به آذری ترجمه و منتشر می‌کند.

بنابر این گزارش، در مقدمه این کتابچه آمده است: شخصیت ادبی، عرفانی و دینی حکیم نظامی، محبوب انسان‌هایی است که دنبال وحدت، دوستی و همبستگی هستند. بر همین اساس روز 21 اسفند ماه در تقویم شمسی ایران زمین به عنوان روز بزرگداشت حکیم نظامی است و سال 2021 در کشور آذربایجان بنام سال نظامی گنجوی نامگذاری شده است و این نشان می‌دهد که هر دو ملت از تراوشات ذهني و غذای معنوی و ادبی این شاعر داستان سرا و عرفانی بهره می‌برند و ما اميدواريم با چاپ و نشر آثار نظامي گنجوي و يا نوشته‌هایي در مورد انديشه‌هاي اين شاعر توانمند مردم جهان بالاخص در ايران و آذربايجان، روح انسانی و صفای دل خودشان را با اشعار نغز نظامی گنجوی جلا دهند و موجب نزدیکی هرچه بیشتر آنها شود.

علاقه‌مندان از طریق آدرس اینترنتی http://az.icro.ir/nakhchivan-News/ پایگاه اطلاع رسانی نمایندگی فرهنگی کشورمان در نخجوان می‌توانند فایل الکترونیکی این کتاب را دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا