آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومینخجوان

انتشار ویژه‌نامه «زکریای رازی» به زبان آذری در نخجوان 

به همت وابستگی فرهنگی کشورمان در نخجوان، ویژه‌نامه زکریای رازی، پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان برجسته ایرانی به زبان آذری، ترجمه و منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان با اعلام این خبر، گفت: در این ویژه‌نامه به معرفی زکریای رازی، ابوبکر محمّد بن زکریا رازی (۲۵۱ ه‍. ق – ۳۱۳ ه‍.ق معادل ۲۴۳−۳۰۴ ه‍.ش) پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی پرداخته است. رازی آثار ماندگاری در زمینه پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته‌ و به‌ عنوان کاشف الکل، جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) و نفت سفید مشهور است. وی درباره کیهان‌شناسی، منطق و ریاضیات نیز آثار متعددی دارد.

وی افزود: به‌ گفته جرج سارتن، (پدر علم تاریخ) رازی «بزرگترین پزشک ایران و جهان اسلام در زمان سده‌های میانه بود». پرویز اذکایی و جوئل کریمر در کتاب احیای فرهنگی در عهد آل بویه رازی را شخصیتی دانسته‌اند که بر قله انسان‌گرایی ایرانی ایستاده ‌است پرداخته شده ‌است.

ربیعی تأکید کرد: به پاس خدمات فراوان رازی در داروسازی روز پنجم شهریورماه (۲۷ اوت)، روز بزرگداشت رازی شیمی‌دان بزرگ ایرانی و روز داروساز نام‌گذاری شده ‌است.

وی اظهار داشت: در این ویژه‌نامه سعی شده نکاتی درباره تاریخ تولد و زندگی رازی، اخلاق و صفات رازی، استادان و شاگردان رازی، آثار علمی، علم پزشکی، شیمی و داروسازی، فلسفه، کیهان‌شناسی، نصب تندیس محمد بن زکریا رازی در چهارطاقی دانشمندان ایرانی در وین دفتر سازمان ملل متحد، خدمات علمی، پزشکی، وفات و آرامگاه وی برای آشنایی بیشتر مخاطبین آذری زبان روایت شود.

وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان تصریح کرد: این ویژه‌نامه مرجع خوبی برای علاقه‌مندان و محققان، اساتید و دانشجویان جهت آشنایی با زندگی و آثار علمی این پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی کاربرد بسیاری دارد.

ربیعی در عین حال، با اشاره به گردآوری و ترجمه ویژه‌نامه «زکریای رازی» به همت وابستگی فرهنگی کشومان در نخجوان گفت: ترجمه این کتاب به زبان آذری می‌تواند در بیان و نشان دادن نقش این دانشمند ایرانی و خدمات علمی وی به جامعه جهانی در زمینه‌های مختلف برای اهالی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان مؤثر باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی  Xüsusi jurnal Məhəmməd Zəkəriya Razi İranın ensiklopedik biliyə malik olan həkim  filosof və kimyaçısı | Azeri (icro.ir)  مراجعه و فایل الکترونیکی این ویژه‌نامه را دریافت کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا