آذربایجاناخبارایرانعمومی

انتشار مقاله «آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» در باکو

 مقاله «آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» نوشته حمید حیدری در روزنامه و سایت «تضادلار» جمهوری آذربایجان در باکو منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نویسنده این مقاله، آزادی‌های مدنی از منظر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) را مورد بررسی قرار داده است.

این مقاله نظریه امام خمینی(ره) در این زمینه را «آزادی قانونی» می‌نامد و وجوه گوناگون آن را در آرا و عملکردهای امام(ره) جستجو می‌کند. در این مقاله حریم خصوصی در نظریه امام بسان حوزه‌ای دیده شده است که حکومت حق وضع قانون در آن و مشحص‌ کردن دامنه آن را ندارد.

حضرت امام خمینی(ره) رهبر انقلاب شکوهمند اسلامی و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، به عنوان عالمی برجسته در علوم مختلف اسلامی چون فلسفه، عرفان، فقه، اصول، تفسیر، اخلاق و رجال شناخته شده و آثار گرانقدری در این علوم از خود بر جای گذاشته‌اند.

از منظری دیگر، ایشان فردی سیاستمدار بودند که با سیاست جهان و قدرت‌های استکباری آشنایی داشتند و صاحب قدرت، شجاعت و مهارت ستودنی در رهبری یک انقلاب عظیم و موفق علیه نظامی کهن و مورد حمایت قدرت‌های بزرگ جهانی بودند.

لکن در باب «اندیشه سیاسی» آنگونه که شایسته است، شناخته نشده‌اند. آنچه معمولا در این زمینه از ایشان معروف است عمدتا «اصل ولایت فقیه» است. در حالی که ایشان نظریات قابل توجهی در باره موضوعاتی چون سرشت انسان، تأسیس حکومت، اهداف دولت، مشروعیت، قرارداد اجتماعی، حکومت قانون، انواع حکومت‌ها، مشروطیت، آزادی، عدالت، سعادت و … ابراز کرده‌اند که حتی اصل ولایت فقیه نیز بدون فهم و تبیین صحیح این نظریات به درستی درک نخواهد شد. در این مقاله سعی شده است که به طور فشرده یکی از این اصول یعنی «آزادی» تبیین شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا