آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیمصاحبه

امیراحمدیان: هیچ کشوری مزیت و مطلوبیت ایران در همکاری با جمهوری آذربایجان را ندارد

دکتر بهرام امیراحمدیان: مطلوبیت و مزیتی که جمهوری اسلامی ایران در همکاری با جمهوری آذربایجان دارد را، هیچ کشور دیگری ندارد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دکتر بهرام امیراحمدیان در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اهمیت سفر اخیر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در رأس هیئتی عالی رتبه به ایران و ملاقات‌های صورت گرفته میان دو نمایندگان دو کشور، اظهارداشت: روابط ایران با جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه و دومین کشور شیعه در جهان، بسیار صمیمانه است؛ البته برخی از معارضین، سعی در خراب کردن روابط این دو کشور دارند، ولی این روابط همچنان رو به پیشرفت است.

همکاری‌های فعال اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان
وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی فعال است، گفت: اینکه در چنین شرایطی به لحاظ زمانی سفر و دیدار‌هایی میان مقامات دو کشور انجام می‌شود، بسیار مهم است و پیام‌های خاصی دارد.
این کارشناس مسائل قفقاز تصریح کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که جمهوری آذربایجان موفق شده که سرزمین‌های اشغالی را از دست نیرو‌های ارمنی پاکسازی کرده و دوباره آن‌ها را به دست بیاورد.
امیراحمدیان بیان کرد: در نتیجه مناقشه اخیر میان دو کشور شمالی ایران، سرزمین‌هایی که در منطقه قره باغ، به مدت ۳۰ سال به اشغال ارمنستان درآمده بود و بخش مهمی از آنجا هم مرز با ایران به حساب می‌آید، مجدد به حاکمیت جمهوری آذربایجان برگشته است.
وی ادامه داد: در واقع حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در امتداد رود ارس، قلمرو‌هایی قرار دارد که هم مرز با ایران بوده، ولی در دست نیرو‌های اشغالگر قرار داشته و امروز دیگر تحت حاکمیت آذربایجان است.
این کارشناس مسائل قفقاز افزود: جمهوری اسلامی ایران، بعد از وقایع امسال که جمهوری آذربایجان، تحرکاتی را برای بازپس‌گیری قره باغ انجام داد، از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرد.

دلگرمی جمهوری آذربایجان از حمایت ایران

امیراحمدیان بیان کرد: در همین راستا بود که نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل اعلام موضع کردند و گفتند که از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع می‌کنیم.
وی ادامه داد: بنابراین جمهوری آذربایجان با این اعلام مواضعی که از سوی ایران شد، دلگرمی به دست آورد و پیش‌روی‌هایش را در جبهه نبرد ادامه داد.

به آتش کشیدن قره باغ قبل از تحویل به آذربایجان
این کارشناس مسائل قفقاز تصریح کرد: برخی از مناطق آزاد شده در واقع مناطقی بودند که زمین سوخته بوده و حتی کسانی که در این مناطق اشغالی ساکن بودند، بعد از ترک این منطقه آنجا را به آتش کشیدند و درخت‌ها را بریدند و عملا در این مناطق چیزی برای زندگی باقی نگذاشتند و قسمت‌هایی از آن مین گذاری شده است.

امیراحمدیان گفت: جمهوری آذربایجان برای بازسازی این مناطق که بنا به اعلام رسمی صورت گرفته از سوی رئیس جمهور این کشور تمام هزینه‌های بازسازی این مناطق و بازگرداندن مهاجرین را به عهده می‌گیرد، نیاز به ماشین‌آلات شرکت‌های ساختمانی دارد که این ماشین‌آلات در ایران وجود دارد.

همکاری ایران برای پاکسازی زمین‌های مین‌گذاری شده
وی افزود: ما کشور همسایه جمهوری آذربایجان هستیم و می‌توانیم به آن کشور در بازسازی این مناطق کمک کنیم. ایران می‌تواند از تجربه ۸ سال جنگ تحمیلی خود، برای پاکسازی مناطق مین‌گذاری شده نیز به آن‌ها کمک کند. حتی در خبرها آمده است که دو روز پیش یک خنثی کننده مین روسیه هم کشته شده است.

همکاری با ایران در زمینه انرژی

این کارشناس مسائل قفقاز تاکید کرد: بنابر برای رفع دو مسئله پاکسازی مناطق از مین و بازسازی شبکه راه‌ها، آب، برق، انرژی و مانند آن‌ها در جمهوری آذربایجان، نیازمند همکاری با ایران است.
امیراحمدیان ادامه داد: از آنجا که جمهوری آذربایجان به تنهایی توان لازم را جهت مشکلات بوجود آمده ندارد، پس در مذاکرات اخیر میان دو کشور، حتما درمورد این موضوع صحبت خواهند کرد.
وی ادامه داد: ما اگر بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و آذربایجانی‌ها را متقاعد کنیم که شرکت‌های خصوصی ایران و اتاق‌های بازرگانی استان‌های مرزی ایران با جمهوری آذربایجان با قیمت پایین‌تری از کشور‌های دیگر مانند ترکیه، با توجه بُعد مسافت، می‌توانند به آن‌ها کمک کنند، فرصت بسیار خوبی است که ایران نشان دهد که توان مهندسی بالایی در زمینه عمران، کشاورزی و انرژی دارد و مزیتی برای جمهوری آذربایجان دارد؛ چرا که با طی شدن مسافت کمتری می‌تواند، عملیات‌های بازسازی را انجام دهد.

حسن نیت ایران نسبت به جمهوری آذربایجان
این کارشناس مسائل قفقاز افزود: جمهوری اسلامی ایران به سبب سال‌ها در اختیار گذاشتن کریدور نخجوان به آذربایجان، نشان داده که برای تسهیل روابط دو بخش جداگانه جمهوری آذربایجان، چقدر به آن‌ها کمک کرده و همینطور ایران به سوآپ گاز از خاک اصلی آذربایجان، بسیار به آن‌ها کمک کرده است.
امیراحمدیان در پایان خاطرنشان کرد: این‌ها موضوعاتی است که نشان می‌دهد ایران حسن نیت دارد و می‌خواهد حسن همجواری را رعایت کند و قصد کمک به این کشور را دارد و به بیان دیگر، مطلوبیت و مزیتی که جمهوری اسلامی ایران در همکاری با جمهوری آذربایجان دارد را، هیچ کشور دیگری ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا