آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

افشاگری رئیس خبرگزاری توران از نقش ایران در پیشروی ارتش جمهوری آذربایجان در جنوب قره باغ

«میهمان علی‌ اف، رئیس خبرگزاری توران: «ایران نیروهای ارمنی را از حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر مربع از اراضی اطراف سد خدا آفرین دور کرده بود.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «میهمان علی‌ اف» رئیس خبرگزاری توران جمهوری آذربایجان در گفتگو با بی‌بی‌سی آذری گفت: «همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت سد خدا آفرین، فایده خیلی زیادی برای جمهوری آذربایجان داشت. زیرا، نیروهای اشغالگر ارمنی در آن منطقه حضور نداشتند و ایران در آن زمان آن‌ها را از آنجا دور کرد. این نیز شرطی بود که حیدر علی‌ اف گذاشته بود. به همین علت، در آنجا دست کم ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر مربع اراضی خالی از نیروهای ارمنی بود. ایران آن‌ها را از آنجا دور کرده بود. به همین علت، نیروهای جمهوری آذربایجان خیلی راحت‌تر توانستند از آنجا عبور کنند. زیرا، در آن اراضی میادین مین‌گذاری شده نیز نبود. این نیز در نتیجه همکاری با ایران حاصل شده بود. این طرح هنوز تمام نشده است و ادامه دارد. در سال ۲۰۱۶ مجددا توافق‌نامه برای آن امضاء شده است و کارها ادامه خواهد یافت و در منطقه مرزی با ایران، کارها انجام خواهد شد.»

میهمان علی‌ اف پیش‌بینی کرد: «برای مشارکت شرکت‌ های ایرانی در بازسازی قره‌ باغ نیز شرایط فراهم خواهد شد و در منطقه اقتصادی ارس که دایر شده است، ایران در آن منطقه مشارکت خواهد داشت و فعال خواهد بود.»

مدیر خبرگزاری توران تصریح کرد: «این وضعیتی که امروز در مناسبات دو کشور ایجاد شده است، ابدی نیست. این یک مسئله کوتاه‌ مدت مرتبط با مسائل ژئوپلیتیک است و جمهوری آذربایجان در آنجا تعیین‌ کننده نیست.»

منبع: آناج

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا