آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

افزایش پنج برابری همکاری های نفتی ایران و روسیه در ۱۰ ماه گذشته 

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی از افزایش 5.2 برابری همکاری های نفتی ایران و روسیه در 10 ماه گذشته خبر داد..

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، هفته گذشته رئیس جمهور به منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر به ترکمنستان سفر کرد و وزیر نفت نیز در این سفر حضور داشت.

به نوشته روزنامه ایران، در دیدارهای حاشیه این اجلاس، مسائلی مانند افزایش حجم سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان و همینطور تعمیق روابط ایران و روسیه در بخش انرژی مورد بحث قرار گرفت و به نوعی ادامه مسیر دیپلماسی انرژی چند ماه اخیر دولت بود؛ مسیری که در ۱۰ ماه اخیر و در اوج تحریم‌های امریکایی با تأکید بر توسعه روابط بین‌المللی بویژه با همسایگان شکل گرفت و همچنان ادامه دارد.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در این خصوص می‌گوید: «در ماه‌های اخیر سعی شد که از ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط با کشورهای دیگر در حوزه نفت به نحو مؤثری استفاده شود. البته معتقدیم کارهایی که انجام شده است، هنوز کافی نیست و تا رسیدن به مطلوب فاصله داریم.»
احمد اسدزاده در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه می‌دهد: «این توسعه همکاری‌ها فعلاً با کشورهایی نظیر عراق، روسیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ونزوئلا دنبال شده است و ان‌شاء الله بزودی آفریقا، هند، کشورهای شبه‌ قاره و… نیز به این لیست اضافه خواهند شد.»

اسدزاده با اشاره به هدفگذاری توسعه روابط با کشورهای نفتی مانند روسیه می‌گوید: «پیش از این – در ابتدای دولت سیزدهم – حجم روابط نفتی ایران و روسیه رقمی در حدود ۱,۷ میلیارد دلار بود. طی ۱۰ ماه گذشته این رقم به ۴.۲ میلیارد دلار رسید و به زودی حجم روابط نفتی دو کشور ۶ میلیارد دلار می‌شود. البته هدفگذاری کرده‌ ایم که در سال‌های آتی این رقم به ۴۰ میلیارد دلار فقط در بخش نفت – نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش- برسد.»
به این ترتیب مرز تعاملات نفتی در این دولت بدون انتظار برای لغو تحریم و با نگاه به کشورهای همسایه افزایش گسترده‌ ای داشته است. این مسأله تنها به روسیه که یکی از غول‌های نفتی و گازی جهان است، خلاصه نمی‌شود و کشورهای امریکای لاتین، ترکمنستان، چین و آذربایجان را نیز دربرمی‌گیرد.»

منبع: ایران آنلاین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا