آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

افزایش مهاجرت ارامنه قره باغ

در مناطق تحت کنترل صلح ‌بانان روسی در قره‌ باغ شاهد افزایش مهاجرت ارامنه به ارمنستان یا روسیه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، بر اساس مطالعه انجام گرفته در مناطق تحت کنترل صلح‌ بانان روسی در قره‌ باغ، تعداد افرادی که به ارمنستان یا روسیه مهاجرت می ‌کنند رو به افزایش است.

تعداد زیادی از این افراد در مصاحبه خود به عواملی از قبیل عدم امنیت در آینده، مسائل اجتماعی و همچنین کمبود زیرساخت‌ های لازم برای تداوم زندگی اشاره کرده ‌اند.

گفتنی است بسیاری از معلمان، پزشکان، پرستاران و بسیاری از کارکنان نهاد های دولتی منطقه را ترک کرده ‌اند.

در این مطالعه همچنین به احتمال خالی شدن منطقه از ارامنه با تداوم این روند اشاره شده است.

ارمنستان به دلیل محصور بودن در خشکی و همچنین محاصره اقتصادی از سوی جمهوری آذربایجان، ترکیه و تا حدودی گرجستان، فرصت شکوفایی اقتصادی و زیرساخت‌ های لازم برای تداوم زندگی شهروندی را از دست داده است.

از سوی دیگر این کشور با کاهش شدید جمعیت و همچنین افت کیفیت جمعیت روبرو است، به طوری که جمعیت این کشور قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بیش از ۳.۶ میلیون نفر بود، اما اکنون این رقم به زیر ۲.۹ میلیون نفر رسیده است و در عین حال آمار های غیر رسمی‌ از جمعیت ۲.۵ میلیون نفری این کشور حکایت دارد.

بیش از سی سال است که نرخ باروری در این کشور زیر استاندارد لازم برای تداوم نسل بوده است.

تعداد ارامنه حاضر در قره‌ باغ پس از جنگ ۴۴ روزه نیز به زیر ۶۰ هزار نفر رسیده بود، اما با امضای معاهده صلح هزار نفر از ارامنه ‌ای که منطقه را ترک کرده بودند تحت نظارت روسیه به خان کندی و شهر های اطراف بازگشتند.

اگرچه ملی‌ گرایان ارمنی و سیاست خارجی توسعه ‌طلبانه روسیه بر حضور ارامنه در مناطق اشغالی قره ‌باغ اصرار دارند اما مطالعه میدانی نشان می‌ دهد که ارامنه در قره‌ باغ آینده‌ ای ندارند و این منطقه صرفاً به عنوان یک مناقشه منجمد شده میان آذربایجان و ارامنه تحت سیاست مداخله روس ‌ها خواهد بود تا روس‌ ها در قالب میانجی ‌گری حضور خود را در منطقه تداوم بخشند.

منبع: آناج

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا