آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

افزایش بودجه نظامی ترکیه به بهانه تشدید تهدیدهای منطقه ای

رئیس جمهور ترکیه با اشاره تشدید تهدید‌های منطقه‌ای از افزایش بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۲۳ خبر داد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه از افزایش بودجه نظامی این کشور خبر داد. به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه در سخنانی در جمع نمایندگان حزب حاکم «عدالت و توسعه » گفت: بودجه نظامی ترکیه در سال ۲۰۲۳ به حدود ۲۶ میلیارد یورو خواهد رسید.

وی گفت: «در نتیجه افزایش تهدیدات در جهان و در همسایگی ما، بودجه دفاعی خود را برای سال ۲۰۲۳ به میزان کافی، ۴۶۹ میلیارد لیر افزایش می‌دهیم.»

به نوشته این روزنامه، این مبلغ حدود ۲۶ میلیارد یورو خواهد بود. در عین حال، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز از یونان و قبرس خواست از خرید تسلیحات بیشتر خودداری کنند.

وی گفت: «همه باید بدانند که اشتیاق یونان یا قبرس برای تهیه تسلیحات به هیچ وجه کمکی نمی‌کند، جز اینکه تنش را افزایش می‌دهد.»

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه از رقیب خود عقب می‌افتد.

یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است

دو کشور همچنین در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان با هم اختلاف دارند. ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس» باید غیرنظامی شوند.

از سویی دیگر ترکیه نیز در تلاش برای تقویت ارتش خود است. ترکیه بعد از دریالت سامانه قدرتمند اس-۴۰۰ از روسیه سعی دارد ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ خود را نوسازی کند.

طی روزهای گذشته، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ضمن تاکید بر احقاق حقوق آنکارا در شرق دریای مدیترانه در جریان تنش‌ها با یونان، خواستار تکمیل قرارداد فروش جنگنده اف-۱۶ به کشورش شد.

ترکیه چندی است که در زمینه ساخت تسلیحات نیز به موفقیت‌هایی دست یافته است. این کشور روز سه شنبه از شلیک موفق یک موشک برد متوسط خبر داد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا