آذربایجاناخبارعمومی

افزایش استخراج گاز از میدان شاه دنیز جمهوری آذربایجان

شرکت «بریتیش پترولیوم» پیمانکار توسعه میدان گازی «شاه دنیز» جمهوری آذربایجان در سه ماه نخست سال جاری میلادی حجم استخراج گاز طبیعی در این  میدان انرژی دریای خزر را افزایش داد.

 به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دفتر نمایندگی «بریتیش پترولیوم» در جمهوری آذربایجان اعلام کرد، در سه ماه  نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و یک میلیون تن میعانات از میدان گازی «شاه دنیز» استخراج  شده است که در مقایسه با سال قبلی به ترتیب ۹ و ۲.۷ درصد  بیشتر است.

شرکت «بریتیش پترولیوم» هزینه های عملیاتی در سه ماه نخست در این میدان گازی را  ۲۱۹ میلیون دلار و هزینه های سرمایه ای نیز نزدیک به ۲۲۰ میلیون دلار اعلام کرد.

بنا  به این گزارش، در سه ماه  نخست سال جاری هزینه های عملیاتی «بریتیش پترولیوم» و دیگر شرکت های انرژی فعال در طرح توسعه میدان «شاه دنیز» ۱۴.۶ درصد افزایش و هزینه های سرمایه ای  ۱۸ درصد کاهش یافته است.

حجم استخراج روزانه گاز طبیعی در میدان «شاه دنیز» ۵۶ میلیون متر مکعب در روز و یا نزدیک  به ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال اعلام شده است.

در سه ماه نخست  سال جاری  بخشی از گاز طبیعی استخراج شده از این  میدان انرژی  برای نیازهای داخلی جمهوری آذربایجان استفاده و بخش دیگری هم به گرجستان و ترکیه صادر شده است.

قرارداد توسعه میدان  گازی «شاه  دنیز» واقع در ۷۰ کیلومتری جنوب شرق باکو  در دریای خزر در ماه ژوئن سال ۱۹۹۶ میلادی میان جمهوری آذربایجان و چند شرکت انرژی  خارجی به  امضا رسیده است.

شرکت ملی نفت ایران نیز در این طرح  انرژی جمهوری آذربایجان که به پیمانکاری بریتیش پترولیوم توسعه  می یابد، سهم  ۱۰ درصدی دارد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا