آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومی

افتتاح دو مسیر ترانزیتی جایگزین جمهوری آذربایجان در دستور کار ایران

معاون وزیر صمت: «مسیرهای جایگزین آذربایجان را که یکی مسیر ارمنستان است و تا یک ماه آینده فعال می‌شود و مسیر دوم که دریایی است، فعال خواهیم کرد.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علیرضا پیمان‌ پاک در نشست خبری اظهار داشت: «دولت برنامه‌ ای را به صورت کلان برای تجارت با کشورهای همسایه و هم‌سو و افزایش صادرات دارد که به رونق تولید گره می‌خورد.»

رئیس‌ کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: «در حال حاضر بسیاری از ظرفیت واحدهای تولیدی کشور یا تعطیل و یا معطل است. از سویی دیگر تورم ادامه‌ دار، قدرت خرید مردم را کاهش داده است. از این رو با اتکا به بازار داخلی نمی‌توان رونق جدی در تولید ایجاد کرد و برای رونق در تولید باید توسعه صادرات را در دستور کار قرار دهیم.»

وی ادامه داد: «همچنین با توجه به محدویت‌ های نفت و گاز، ایجاد منابع ارزی از طریق صادرات غیر نفتی به مدیریت بازار ارز و تسهیل واردات مواد اولیه و نهاده‌های تولید کمک‌ کننده خواهد بود. در همین راستا برنامه‌ ای در حوزه‌های مختلف لجستیک، بازار، سیاسی و … تدوین کردیم و اولویت بندی را در مورد کشورها انجام دادیم که کشورهای همسایه و هم‌سو و افریقایی در اولویت قرار گرفتند و برای آنها کریدور تجاری تعریف کردیم. در افق ۴ سال آینده رشد صادرات به این کشورها را بررسی خواهیم کرد.»

پیمان‌پاک گفت: «اولویت‌های کالایی نیز مشخص خواهد شد که به این کشورها چه کالاهایی بهتر است صادر کنیم.»

وی افزود: «با توجه به این که همیشه از مسیر جمهوری آذربایجان مشکل داشتیم به ویژه در فصل سرد که مشکلات دو برابر می‌شد و با توجه به چالش‌ های سیاسی اخیر، مسیرهای جایگزین جمهوری آذربایجان را فعال خواهیم کرد که یکی مسیر ارمنستان است که تا یک ماه آینده فعال می‌شود. مسیر دوم نیز مسیر دریایی است و برای این کار، ساخت، خرید و اجاره کشتی‌ های رورو در دستور کار قرار دارد.»

منبع: مهر

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا