آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعکسعمومی

افتتاح «خانه آذربایجان» در ترکیه/ تصاویر

کمیته دیاسپورای جمهوری آذربایجان به منظور تعمیق هر چه بیشتر روابط با ترکیه «خانه آذربایجان» را در مجاورت سفارت این کشور در آنکارا افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از «تی.آر.تی خبر»، در مراسم افتتاحیه عبدالله ارن رئیس سازمان تُرک‌ های مقیم خارج و جوامع خویشاوند (YTB) نیز شرکت کرده و اظهار داشت: «خانه آذربایجان از نظر مشاهده نقطه روابط دو کشور حائز اهمیت بسیاری است.»

وی ضمن اشاره به توسعه روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان طی سه سال اخیر، افزود: «شعار “دو دولت، یک ملت” سرلوحه کار ماست، اما حتی ما تصور این میزان از پیشرفت روابط را نداشتیم.»

ارن در ادامه تصریح کرد: «روابط صمیمانه بین ترکیه و آذربایجان باید از طریق کریدور زنگزور به ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز گسترش یابد.»

وی با بیان این که نتیجه مطالعات حاکی از آن است که سال 2050 جهان تُرک کاملا متفاوتی خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: «ترکیه در این خصوص تلاش روز افزونی دارد. سعی ما بر این است تا در این امر سهیم باشیم. امیدوارم فعالیت های‌ ما در این زمینه ادامه دار باشد.»

ارن با تأكيد بر اين كه تركيه در خارج از كشور نیز دياسپورای بسیاری دارد، گفت: «ترک‌ های خارج از كشور همانند تركان آذربايجانی در معرض سياه‌ نمایی ارمنستان قرار دارند. سازمان تُرک‌ های مقیم خارج و جوامع خویشاوند و دياسپورای آذربايجان در حال رایزنی برای انجام اقدامات لازم در این خصوص، هستند.»

فواد مراد اف، رئیس کمیته دیاسپورای جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم گفت: «درب خانه آذربایجان به روی همه تُرک‌ ها باز است زیرا ما یک دولت، یک ملت و تمدن واحدی هستیم.»

وی همچنین افزود: «امضای بیانیه شوشا از سوی رجب طیب اردوغان و الهام علی اف روسای جمهور ترکیه و آذربایجان پس از جنگ قره باغ و آزادی آذربایجان از اشغال ارمنستان پیام مهمی برای جهانیان به همراه داشت. دیاسپورا با اتحاد و یگانگی اجازه نخواهد داد که این نقشه‌های شوم محقق شوند.»

گفتنی است، در مراسم افتتاحیه خانه آذربایجان پروفسور آیگون عطار رئيس بنیاد همکاری های دوستانه و همبستگی ترکیه و آذربایجان (TADİV)، شامل آیریم رئیس گروه تُرک‌ مجلس پارلمانی اتحادیه مدیترانه و شمار بسیاری از مدعوین شرکت کردند.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا