آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

اعلام آمادگی علی‌اف برای مذاکره با ارمنی‌های ساکن قره‌باغ 

رئیس جمهور آذربایجان از آمادگی کشورش برای گفت و گو با شهروندان ارمنی مقیم قره‌باغ درباره تامین حقوق و امنیت‌شان خبر داد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در دیدار با برخی از مقامات اتحادیه اروپا در باکو گفت: ما آماده ایم تا با شهروندان ارمنستان مقیم و مایل به زندگی در قره‌باغ درباره تامین حقوق و امنیت‌شان مذاکره کنیم و این روند آغاز شده است.

علی اف با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان، شراکت شرقی را فرصتی مضاغف برای تقویت همکاری با اتحادیه اروپا به جای همکاری بین کشورهای عضو می‌داند، گفت: با توجه به شرایط جدید ژئوپلیتیکی، بازنگری در سازوکارهای موجود ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه خواهان صلح هستند، گفت: با وجود تخریب سرزمین ما توسط ارمنستان و رنج آذربایجانی‌ها، ما پیشنهاد صلح دادیم. ما یک متن صلح متشکل از پنج ماده را پیشنهاد کردیم. این ما بودیم که سعی کردیم مبنای عادی سازی روابط را تعیین کنیم.

علی اف تصریح کرد: اظهارات دولت ارمنستان متناقض است. ما باید دو کار انجام دهیم؛ روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان و همچنین حل مسائل مربوط به حقوق و امنیت اقلیت ارمنی در آذربایجان و قره باغ.

علی اف با بیان اینکه با ایروان در مورد حقوق و امنیت ارامنه در قره باغ صحبت نخواهند کرد، گفت: در این مورد با خود ارمنی‌های مقیم قره‌باغ صحبت می‌کنیم. نه با افراد خارج از این منطقه. اگر برخی کشورها مداخله نمی‌کردند، یعنی اگر تلاشی برای توقف این روند نمی‌شد، این روند پویاتر و سریعتر می‌شد.

منبع: آناتولی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا