آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

اعتراف وزیر خارجه اسبق آمریکا به سیاست اشتباه کشورش در به راه انداختن جنگ اوکراین

هنری کیسینجر: «وعده عضویت احتمالی اوکراین در ناتو سیاستی اشتباه بود. گسترش ناتو باید در لهستان متوقف می‌شد.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «هنری کیسینجر»، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که از سال 1973 الی 1977 ریاست وزارت امور خارجه ایالات متحده را بر عهده داشت، معتقد است که گسترش ناتو باید در لهستان متوقف می‌شد و اوکراین می‌بایست در روابط روسیه و غرب جایگاهی را بدست می‌آورد که فنلاند تاکنون داشت.

کیسینجر این دیدگاه را در مصاحبه با روزنامه “وال استریت ژورنال” بیان کرده و در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «من معتقد بودم که لهستان و همه کشورهایی که به طور مرسوم بخشی از تاریخ غرب بوده‌ اند – به طور منطقی باید عضو ناتو باشند. ولی در رابطه با اوکراین، من از نقشی مانند فنلاند دفاع می کردم. این سیاست ناتو اشتباه بود که علائمی در خصوص احتمال عضویت اوکراین ارسال کرد و نگرانی‌های امنیتی ابراز شده از سوی ولادیمیر پوتین را جدی نگرفت. در این صورت بحران کنونی در اوکراین بوجود نیامده بود.»

این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی یادآور شد که کشور اوکراین مجموعه‌ ای از سرزمین‌هایی است که مردم آنها به سمت روسیه تمایل دارند و مسکو نیز از لحاظ تاریخی آن‌ها را متعلق به خود می‌داند، اگرچه «بعضی از اوکراینی‌ها» با این مسئله موافق نیستند. با این حال، وزیر خارجه سابق آمریکا معتقد است که در نتیجه حمله نظامی روسیه به اوکراین، وضعیت تغییر کرده است. به گفته کیسینجر، در پایان مناقشه کنونی در اوکراین نیز به احتمال زیاد “کریمه و منطقه دونباس” برای روسیه حفظ خواهد شد.

هنری کیسینجر در بخش دیگری از این مصاحبه ابراز عقیده کرد که ایالات متحده در آستانه جنگ با روسیه و چین بر سر مسائلی قرار گرفته است که تا حدودی خود واشنگتن، بدون آنکه تصوری از اینکه چگونه پایان خواهد یافت یا به کجا خواهید انجامید، ایجاد کرده است. به گفته وزیر امور خارجه سابق آمریکا، در شرایط کنونی تنها کاری که می‌توان انجام داد، تشدید تنش و ایجاد گزینه‌های متفاوت نیست، بلکه برای این کار باید هدفی وجود داشته باشد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا