آذربایجاناخبارعمومی

اعتراض يک نماينده مجلس جمهوري آذربايجان به اطلاق نام وارداتي «ترک» به آذري ها

عارف رحيم زاده، رييس «کميسيون امور مناطق» مجلس جمهوري آذربايجان گفت اطلاق نام «ترک» به آذري ها نادرست است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آران نیوز؛عارف رحيم زاده در گفتگو با پايگاه اينترنتي«کي.ام.» ( km.ru ) روسيه گفت : « اين کاملا اشتباه است که آذربايجاني ها (آذري ها) و ترک ها را يکسان تلقي مي کنند. درست است که ما ريشه هاي مشترکي داريم. اما، اين دو خلق کاملا از همديگر جدا هستند.»عارف رحيم زاده با اشاره به اينکه در گذشته ، روس ها پس از تصرف مناطق شمال ارس و الحاق اين اراضي به روسيه تزاري براساس قرارداد ترکمانچاي، به  اهالي اين منطقه «تاتار» مي گفتند، افزود : « در هر حال، ما ترک نيستيم. ترک ها ملتي کاملا مجزا  از ما هستند. اما، حکومت روسيه تزاري ، براي مقابله با  تاثيرات ترک هاي عثماني در منطقه قفقاز، ارامنه را به اين منطقه کوچاند و بدبختي ما نيز ناشي از اين است که روسيه تزاري ما را «ترک» تصور مي کرد.»

پايگاه اينترنتي «ويرتوالاذ» جمهوري آذربايجان با جنجالي خواندن اين سخنان عارف رحيم زاده، افزوده است طي دو دهه گذشته اين جمله حيدرعلي اف که ترکيه و جمهوري آذربايجان را  «يک ملت با دو دولت» توصيف کرده، در گفتمان سياسي و اجتماعي اين کشور جاي گرفته است.

از سوي ديگر، درپي بروز جنجال مطبوعاتي طرفداران ترکيه در باکو عليه اين سخنان عارف رحيم زاده، پايگاه اينترنتي (ترک گراي) «يني مساوات» در گزارشي در اين باره نوشت : « عذرخواهي عارف رحيم زاده در محشر مطالبه مي شود!»

اين رسانه ترک گرا (پان ترکيست ) همچنين خبر داد عارف رحيم زاده اعلام کرد سخنان وي تحريف شده است!

«يني مساوات» به نقل از صابر رستمخانلي، رييس حزب همبستگي شهروندي جمهوري آذربايجان ( از وابستگان سياسي ترکيه در باکو) نوشت : « بيان اين مطلب که «آذربايجاني ها ترک نيستند» از زبان يک نماينده مجلس، گناهي بزرگ است که نياز به دادگاه (تعقيب قضايي) دارد. زيرا، بيش از ۹۵ درصد آذربايجاني ها براي هميشه ترک بوده اند! ۳۵ ميليون نفر از هم تباران ما در ايران هستند که به خودشان ترک مي گويند.حيدرعلي اف نيز همواره (  جمهوري آذربايجان و ترکيه را) يک ملت با دو دولت مي خواند. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا