آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغنخجوان

اظهار نظر معاون تخست وزیر روسیه در خصوص امکان استفاده ارمنستان از بنادر جمهوری آذربایجان

معاون نخست‌ وزیر روسیه: «امکان ارتباطات حمل و نقل بین قسمت اصلی جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق خاک ارمنستان در حال بررسی است.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «الکسی اورچوک» معاون نخست‌ وزیر روسیه، از تلاش این کشور برای از سر گیری شبکه تجاری-ارتباطی قفقاز جنوبی خبر داده و اظهار امیدواری کرد که طرف‌ ها با عقل سلیم به این مسئله نگاه کنند.

اورچوک با تأکید بر این که کارگروه‌ های سه‌ جانبه‌ ای برای حل مسائل فی‌ ما بین آغاز شده است، روابط بین آذربایجان و ارمنستان را بسیار پیچیده و چند لایه دانسته و اصلی‌ ترین شرط بازگشت امنیت پایدار به این منطقه را آغاز برقراری ارتباطات و باز شدن راه‌ های تجاری دانست.

وی با اشاره به فعالیت کارگروه‌ های ویژه گفت: «چنین موضوعاتی هرگز در چنین سطحی بین آذربایجان و ارمنستان به طور مفصل بحث نشده است. از پایان جنگ تا آغاز مذاکرات کمی‌ بیش از دو ماه طول کشید. در تاریخ مثال‌ های معدودی وجود دارد که طرفین درگیر پس از این مدت کوتاه با میزبانی از مذاکره با هدف رفع انسداد ارتباطات حمل و نقل و ایجاد شرایط برای توسعه اقتصاد کشور های خود پای میز مذاکره بنشینند. همه این شرایط قالب مذاکرات را ویژه می‌ کند و بر تمایل شرکت‌ کنندگان برای یافتن راه‌ حلی برای وظیفه تعیین‌ شده توسط سران کشورها تأکید می‌ کند. از همان ابتدا یافتن نقطه شروع مهم بود. تجربه تاریخی روابط بین این دو کشور چنین البته امید کمی‌ برای موفقیت این مذاکرات می‌ گذارد اما طبیعتا هیچ کس نمی‌ خواست که این مذاکرات قبل از شروع پایان یابد.»

به اعتقاد وی، رویکرد از سرگیری کریدور های ارتباطی امکان پیشبرد بحث در مورد تمام مسیرهای ریلی و جاده‌ ای ممکن بین دو کشور را فراهم کرده است. در حال حاضر، امکان ارتباطات حمل و نقل بین قسمت اصلی آذربایجان و نخجوان از طریق خاک ارمنستان در حال بررسی است. هم‌ زمان، مسئله آغاز حرکت از ارمنستان به روسیه از طریق خاک آذربایجان یا از ارمنستان و روسیه به ایران از طریق نخجوان در حال حل است. علاوه بر این ممکن است ارمنستان این فرصت را داشته باشد که از بنادر آذربایجان در دریای خزر برای حمل کالا به کشور های آسیای میانه و از کشور های آسیای میانه به ارمنستان استفاده کند.

اورچوک اظهار داشت: «در چارچوب کارگروه سه‌ جانبه، بحث اساسی در مورد رفع انسداد منطقه وجود دارد. کلید حل این مشکل رفع انسداد ارمنستان است که از زمان استقلال در واقع یک کشور مسدود بوده است.»

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا