آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغنخجوان

اظهارات کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان در خصوص مواضع ضدایرانی برخی مقامات باکو

عارف یونس، کارشناس سیاسی آذربایجان: موضع گیری های اخیر مقامات باکو ضد ایران، ناشی از بازی های ژئوپلتیک غرب در خصوص ایران است!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، عارف یونس، کارشناس سیاسی مهاجر در گفتگو با کانال «عثمان قیزی تی وی» گفت: موضع گیری های اخیر مقامات باکو ضد ایران، تحت تاثیر بازی های ژئوپلتیک غرب در خصوص ایران است.

عارف یونس افزود: «در مجامعی نظیر پارلمان اروپا هم حتی از ما نیز سوال می شد که اگر در آینده انقلابی در ایران روی دهد، موضع جمهوری آذربایجان چه خواهد بود؟! قطعا چیزی میان باکو و غرب وجود دارد که اکنون اینگونه درباره ایران سخن می گویند و پیشنهادهایی نظیر پیشنهاد قدرت حسنقلی اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان مبنی بر تغییر نام جمهوری آذربایجان به “آذربایجان شمالی” مطرح می کنند. این پیشنهادها دستوراتی است که از بالا به آنها داده شده است و آنها نیز به زبان می آورند.»

عارف یونس ادامه داد: «در سال آینده نیز تغییراتی در قانون اساسی و سایر قوانین جمهوری آذربایجان ایجاد خواهند کرد تا به اصطلاح ظاهر دموکراتیک به جمهوری آذربایجان بدهند و خیلی چیزها را در ظاهر طور دیگری خواهند کرد. اکنون کارهایی که در نخجوان هم می کنند، به همین منظور است. زیرا، قدرت از طایفه های حاکم قبلی که از زمان حاکمیت حیدر علی اف باقی مانده اند، به طایفه پاشایف ها منتقل شده است و این طایفه نیز انحصار قدرت را بطور یکدست در اختیار خود گرفته است و قصد دارد این انحصار خود را تکمیل کند و این را در نخجوان نیز اجرا می کند. این کارها را ظاهرا تحت نام مبارزه با فساد انجام می دهند. اما، همین فساد را خود ادامه می دهند. گویی که اینها  27 سال بود که خبر نداشته اند که در نخجوان فساد وجود دارد و اکنون به یکباره از فساد موجود در نخجوان مطلع شده اند!»

این کارشناس سیاسی در خصوص سخنان اخیر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره توافق محرمانه و به اصطلاح “جنتلمنی” با الهام علی اف درباره نحوه تنظیم مساله قره باغ که قبل از جنگ دوم قره باغ (جنگ سپتامبر و نوامبر 2020) حاصل شده و تاکنون محرمانه نگه داشته شده است نیز گفت: « هیچ تردیدی نیست که آن معامله “جنتلمنی” علی اف با لاوروف یا پوتین قبل از جنگ دوم قره باغ، به صورت پروتکل های محرمانه نیز ضمیمه توافق نهم یا دهم نوامبر 2020 شده است و رسمیت یافته است و از اصل توافق یک صفحه ای دهم نوامبر مسکو خیلی مهمتر است. اما هنوز مردم جمهوری آذربایجان از آنها خبری ندارند و استقرار نظامی روسیه در قره باغ نیز مبتنی بر آنهاست. همانطور که در گذشته نیز برای اصول مادرید که در دو صفحه تنظیم شده بود، پروتکل های ضمیمه 50 صفحه ای وجود داشت که از اصل اصول مادرید مهمتر بود.»

عارف یونس در خصوص خیانت الهام علی اف به حقوق جمهوری آذربایجان در خصوص قره باغ گفت: «اکنون نیز در خصوص مشخص شدن “وضعیت” قره باغ، دو دیدگاه مطرح است. یکی اینکه مسکو می گوید تعیین این وضعیت برای دستکم 25 آینده متوقف بماند و حل این مسئله برای آیندگان بماند. دیگری اینکه در بروکسل و پراگ هم الهام علی اف با آن موافقت کرده است و غرب بر آن تاکید دارد این است که باکو و ایروان زود گفتگو درباره “وضعیت” قره باغ را شروع کنند و به نتیجه هم برسانند. علی اف این را در بروکسل و پراگ پذفته است، اما مسکو مخالف آن است و می گوید حل این مسئله برای آینده بماند.»

عارف یونس افزود: «احتمالا سند شراکت راهبردی جمهوری آذربایجان و روسیه که در 22 فوریه همزمان با شروع عملیات روسیه در اوکراین به امضای علی اف و پوتین رسید نیز پروتکل های ضمیمه محرمانه ای دارد که مردم جمهوری آذربایجان از آنها بی خبر نگه داشته شده اند.»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا