آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توافق اخیر درباره بحران قره باغ

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه تغییر نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توافق اخیر در بحران قره باغ  گقت: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه حل و فصل دائمی بحران قره باغ حمایت کرده است. در عین حال طرحی که به پایتخت ها ارائه شد، با فضایی که جلو می رود، همپوشانی جدی دارد.

وی افزود: مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه تغییر نخواهد کرد. برداشت ما از چیزی که منتشر شده، تنها یک مسیر ترانزیت ساده است که نحوه امنیت و کم و کیف آن باید مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد و جمهوری اسلامی ایران با دقت موضوع را پیگیری می‌کند.

خطیب زاده گفت: ایران در شاهراه بسیاری از مسیرهای ترانزیتی قرار دارد. ایران هم از موقعیت ژئوپلتیکی اش آگاه است و از آن استفاده می کند و هم به دوستانش کمک می کند.

وی تصریح کرد، جمهوری اسلامی ایران نقش استراتژیک و راهبردی خود را در تمامی معادلات منطقه داشته و خواهد داشت. تنها راه حل دائمی این بحران توجه به اصل انصاف، حق حاکمیتی کشورها و رعایت مرزهاست و هر چه به این مسیر کمک کند مورد استقبال ماست. آتش بس و ترک مخاصمه فعلی شاید پاسخ نهایی به بحران نباشد، ولی قدم بسیار موثری است.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان گفت: هیچ موضوعی خارج از روال طبیعی نمی‌تواند شکل بگیرد؛ همانطور که هیچ کنشگر خارج از منطقه نمی‌تواند پایش به این منطقه باز شود و ما به صراحت گفته‌ایم و آنهایی که باید پیام را بگیرند گرفته‌اند. خارج از این مسیر، طبیعی است روندی شکل نخواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا