آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانترکیهعمومی

استقبال رسانه های باکو از توافق ترکیه و ارمنستان برای همکاری در حمل و نقل هوایی

رسانه های باکو که همواره نگرشی منفی به هر گونه رابطه میان ایران و ارمنستان دارند و خصمانه علیه آن موضع می گیرند، از توافق ترکیه و ارمنستان برای همکاری در حمل و نقل هوایی و شروع پروازهای جدید در خط ایروان – استانبول استقبال کردند و این اقدام ترکیه را مقدمه ای برای صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز شمردند!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقازبه نقل از “ینی مساوات”، قرار است براساس توافق ترکیه و ارمنستان، پروازهای شرکت “فلوین ارمنیا” Flyone Armenia در خط ایروان – استانبول در سه روز هفته از 15 دسامبر شروع شود. این شرکت متعلق به خاچاطور سوکیاسیان، از نمایندگان حزب حاکم ارمنستان در مجلس این کشور است و بلیط های پروازی آن در خط ایروان – استانبول بسیار ارزان خواهد بود. توافق درباره دایر شدن این پروازها از نتایج مذاکرات مخفیانه جاری میان ایروان و آنکاراست که از مدتی پیش شروع شده است.
عزیز علی بیگلو، از کارشناسان سیاسی جمهوری آذربایجان گفت: « بی تردید که ترکیه در مراودات با ارمنستان، از موضع جمهوری آذربایجان مطلع می شود و توافقات ترکیه با ارمنستان، با در نظر گرفتن باکو حاصل می شود. اینکه تعداد این پروازها سه بار در هفته خواهد بود، حکایت از مهم و بزرگ بودن آن داد. یعنی شمار زیادی مهاجر ارمنی در بازار ترکیه از جمله در استانبول کار می کنند و این نیز به معنای عمیق تر شدن وابستگی ارمنستان به ترکیه است. دایر کردن این پروازها، گامی مثبت در فضای رسیدن به توافق صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. این اثبات خواهد کرد که جمهوری آذربایجان و ترکیه در اصل یک گلوگاه ارزشمند برای ارمنستان خواهند بود و در شروع می تواند امتیازاتی برای ارمنستان ایجاد کند. در آینده نیز اگر واقعا توافق صلح امضاء شود و مرزها گشوده شوند، ارمنستان از آن سود خواهد بود، امروز پروازها به عنوان معیار سنجش، نقش مهمی بازی می کنند. فکر می کنم این برای سنجش ارمنستان نقش مهمی خواهد داشت. کشورهای اروپایی نظیر بلژیک و فرانسه نمی توانند همسایه ارمنستان بشوند و باز هم، این کشور محکوم به همسایگی با ترکیه و جمهوری آذربایجان است و باید با ما کنار بیاید. دایر شدن این پروازها فشارها بر حکومت ارمنستان را نیز افزایش خواهد داد تا مسایل مرزی که ترکیه به عنوان شرط تعیین کرده است، حل شوند.»
الخان شاهین اوغلو، رییس مرکز تحقیقاتی اطلس نیز گفت: « ما در گذشته به علت اشغال اراضی مان توسط ارمنستان، دایر شدن پرواز میان ترکیه و ارمنستان را نمی خواستیم. اما، اکنون الهام علی اف، رییس جمهوری گفته است که سیاست ترکیه در روابط با ارمنستان آزاد است. برغم این، مقامات ترکیه می گویند که در این مورد با باکو هماهنگی می کنند. دایر شدن پروازهای ترکیه به ارمنستان را خطری برای جمهوری آذربایجان تلقی نمی کنم. به احتمال زیاد، در این مورد با حاکمیت جمهوری آذربایجان هماهنگی شده است. اکنون مساله اصلی این است که برای نشاندن پاشینیان پشت میز مذاکره ، گام هایی از طرف ما و ترکیه می تواند برداشته شود. از این نظر، دایر شدن پروازها را بخشی از سیاست کلی در این راستا می دانم.»
خیال بشیروف، یکی دیگر از کارشناسان سیاسی جمهوری آذربایجان دایر شدن پروازهای جدید میان استانبول و ایروان را فاید زیان برای جمهوری آذربایجان دانست و در عین حال تاکید کرد که به علت غیرقابل اعتماد بودن طرف ارمنستانی، مقامات ترکیه نباید بطور کامل به ارمنستان اعتماد کنند، زیرا ممکن است ارمنستان تصمیمات دیگری نیز بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا