ویژه

استقبال جمهوری آذربایجان از توسعه همکاری صنعتی با ایران

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و کنفدراسیون ملی کارآفرینان جمهوری آذربایجان به منظور افزایش تعاملات این ۲ نهاد اقتصادی امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، هیأت اقتصادی آذربایجان شرقی در سفر به باکو در نشستی با هیأت مدیره آژانس توسعه تجارت کوچک و متوسط آذربایجان (KOBIA) ، در خصوص گسترش تجارت دوجانبه و همکاری در زمینه SME با مدیران این آژانس تبادل نظر کردند.

اورخان محمداف در این نشست از فعالیت های KOBIA برای پشتیبانی از کارآفرینان خرد، کوچک و متوسط در آذربایجان خبر داد و گفت: آژانس می‌تواند از سرمایه‌گذاران ایرانی در پروژه‌های مشترک حمایت کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در این نشست با بیان اینکه تجار آذربایجانی می‌توانند توانمندی‌های تولیدی و صنعتی و فن‌آورانه ایران را در کشورهای CIS معرفی کنند، گفت: روابط تجاری سنتی و خرید و فروش معمولی نمی‌تواند روابط پایدار و محکم برای دو کشور ایجاد کند .

علی جهانگیری همچنین بر امکان سرمایه‌گذاری مشترک بویژه در حوزه صنایع مربوط به مصالح ساختمانی تاکید کرد.

وی با اشاره به تفویض مسوولیت توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان به استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: مشترکات فرهنگی، مبنای تحکیم روابط و همکاری‌های ما با جمهوری آذربایجان است.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: بازرگانان ایرانی علاقه‌مند به شرکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در جمهوری آذربایجان هستند و ۲ کشور باید تلاش کنند تا همکاری‌های صنعتی و تکنولوژیک با هم داشته باشند.

علی جهانگیری در سفر به باکو که به همراه هیأتی از فعالان اقتصادی استان انجام شد، از تعدادی از واحدهای تولیدی جمهوری آذربایجان بازدید و با فعالان بخش خصوصی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیأت اقتصادی آذربایجان شرقی همچنین در بازدید از پارک فناوری سومگائیت، با توانمندی‌های شرکت‌های آذری در تولید تجهیزات برقی و آبی، محصولات پلیمر، ساخت قطعات فلزی و محصولات ساختمان‌سازی و زمینه‌های مشترک همکاری با این شرکت‌ها آشنا شدند.

در جریان این سفر، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و کنفدراسیون ملی کارآفرینان جمهوری آذربایجان به منظور افزایش تعاملات این ۲ نهاد اقتصادی امضا شد.

علی جهانگیری در نشست مشترک هیأت اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی با اعضای کنفدراسیون ملی کارآفرینان جمهوری آذربایجان، با اشاره به اینکه مناسبات خوبی میان دو کشور برقرار است، افزود: تفاهم و همکاری بخش خصوصی دو کشور را فرصتی برای توسعه روابط می‌بینیم و امیدواریم با گسترش این همکاری‌ها، سطح تجارت دو کشور به حد مطلوب برسد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و صنایع آذربایجان شرقی توانمندی‌های بالایی دارند و هم‌اکنون چهار هزار واحد صنعتی و تولیدی در این استان فعالیت می‌کنند که توان برآورده کردن نیازهای مردم منطقه را دارند.

جهانگیری، تولید مشترک برای صادرات به کشورهای ثالث را از جمله زمینه‌های همکاری میان ایران و آذربایجان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صنایع کشور ما در دوره تحریم از نظر فناوری توانمندی‌های زیادی کسب کرده‌اند، موضوع تولید مشترک برای ما اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه تبریز دروازه دسترسی جمهوری آذربایجان به ایران است، افزود: فرصت‌ها و تسهیلات خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در تبریز و آذربایجان شرقی فراهم است و در حال حاضر بیش از ۴۰ شرکت خارجی در این استان فعالیت می‌کنند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: مناطق آزاد دو کشور هم فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌های مشترک است و با توجه به اینکه آذربایجان شرقی به عنوان مسئول توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان تعیین شده است، باید از این فرصت‌ها به نحو کامل استفاده کنیم.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا