آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

شبهه افکنی و اتهام زنی علی اف علیه ایران در همایش “قفقاز جنوبی؛ توسعه و همکاری”

رییس جمهور آذربایجان، ایران را به همکاری با ارمنستان برای تغییر هویت مسجد شوشا و "تخریب میراث مسلمانان" در این شهر متهم کرد!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آذرتاج، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پاسخ به سوالی در خصوص آینده ارامنه در جمهوری آذربایجان، مدعی حفظ حقوق و میراث مدنی ارامنه در جمهوری آذربایجان و حفاظت از کلیسای ارامنه در باکو با پنج هزار کتاب ارمنی شد و گفت: « در مقابل، در ایروان چه می بینیم؟ نام مسجد آذربایجانی را عوض کرده اند و نام آن را مسجد فارسی گذاشتند. مسجد شوشا را مسجد ایرانی نیز می نامند. حتی برای تغییر منشأ این مسجد و انجام برخی تعمیرات از ایران کارشناس دعوت کردند. یادداشت دیپلماتیک داده شد، سفیر ایران در آذربایجان به نیز وزارت خارجه دعوت شد و ما خواستار پایان آن شدیم. زیرا این بخشی از مشروعیت بخشیدن به تخریب میراث مسلمانان بود. بنابراین تفاوت در اینجاست. میراث مذهبی و تاریخی ما در آذربایجان متعلق به همه مردم آذربایجان است. معبد زرتشتیان، مسجد، کلیسای کاتولیک، کلیسای ارتدکس، کلیسای ارمنی و کنیسه – همه اینها میراث ملی ما هستند و ما آنها را حفظ می کنیم. هرکسی که از باکو، شوشا، قبا و جاهای دیگر بازدید کند، می تواند آن را ببیند. اما البته این رویکرد با استانداردهای دوگانه موضوعی است که متأسفانه از قبل به زندگی با آن عادت کرده ایم. با این حال، من همچنان فکر می‌کنم که چنین نشست‌هایی و اینکه شوشا شهری است که هر هفته رویدادهای بین‌المللی بسیار مهمی در آن برگزار می‌شود و جشنواره بعدی «خاری بلبل » که به زودی با حضور گروه‌های هنر مردمی از ده کشور جهان برگزار می‌شود، موضوعی است که هیچ کس نمی تواند آن را نادیده بگیرد!»

گفتنی است طی حدود دو سال اخیر، دولت جمهوری آذربایجان با همکاری شرکت های ترک و فرانسوی و ایتالیایی در مقابل پرداخت مبالغ کلان پول، برای تغییر نما و هویت مساجد قره باغ و بخصوص مساجد شهر شوشا و ترکی سازی هویت این مساجد و از بین بردن هویت تاریخی و ایرانیت و اسلامیت این مساجد تلاش کرده است. همچنین قرار است مسجد جدیدی در شوشا ساخته شود که ساختار و معماری آن بیشتر شبیه ساختمان های اروپایی و بی شباهت به معماری سنتی مساجد در جهان اسلام خواهد بود که الهام علی اف گفته است شخصا طرح این “مسجد” را ارایه کرده است!!

الهام علی اف، در عین حال که خود تاریخ را تحریف کرد، ارامنه را به تحریف و تقلب در تاریخ متهم کرد و گفت: « مثلا آنها شروع کردند به اینکه شهر شوشا را شوشی بنامند. این شهر هیچ وقت “شوشی” نبوده است و من نمی دانم “شوشی” چه معنایی دارد و چرا باید نام ارمنی تلقی شود! من نمی فهمم. اگر به تمامی نقشه ها نگاه کنید و به نقشه های تاریخی نگاه کنید، به دایره المعارف شوروی نگاه کنید، شوشا می بینید. اما، این نتیجه رویدادهای پنج – شش سال اخیر است. ما تاریخ را می دانیم و روشن است که این را می توان در ویکی پدیا نیز دید! به مقاوله صلح کورکچای سال 1805 نگاه کنید. چه کسی آن را امضاء کرد؟ ابراهیم خان، خان قره باغ و شوشا و ژنرال روسیه ای. در آنجا از ارامنه ذکری نشده است. ارامنه بعدها ، پس از امضای مقاوله های ترکمنچای و گلستان، از پرسیا و آناتولی شرقی به این اراضی (قره باغ) آورده شده اند. تمامی این ها، سند تاریخی است. به علت اینکه آنها طی دویست سال اخیر در قره باغ سکونت داشته اند، ما نمی گوییم که آنها باید تصفیه قومی شوند. خیر. اما، تاریخ نباید تحریف شود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا