آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانقره باغقره باغ

ارمنستان از جمهوری آذربایجان به دیوان لاهه شکایت کرد

؛دولت ارمنستان اعلام کرد که از جمهوری آذربایجان در ارتباط با استقرار ایست و بازرسی در گذرگاه لاچین به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است.
به گزارش پایگاه خبری قفقاز، «یگیشه کارکسیان» در مصاحبه با تلویزیون عمومی ارمنستان افزود: به دنبال استقرار ایست و بازرسی جمهوری آذربایحان در جاده ارمنستان-قره باغ ما برای دومین بار به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کردیم. ایروان انتظار دارد که دادگاه لاهه اقدامات موقتی علیه باکو اعمال کند و از این کشور بخواهد که تردد بدون مانع را در این کریدور تضمین کند تا تصمیم نهایی در ارتباط با شکایت ما اتخاذ شود.بنا بر گفته دفتر نماینده ویژه ارمنستان، باکو تصمیمات بین‌المللی دادگاه زیر نظر سازمان ملل را اجرا نمی‌کند و احکام دادگاه اروپایی حقوق بشر را نیز نادیده می‌گیرد.

در ماه فوریه گذشته، دیوان دادگستری بین‌المللی رای به اقدامات موقتی علیه جمهوری آذربایجان براساس کنوانسیون بین المللی رفع همه اشکال تبعیض نژادی داد. این دادگاه همچنین اقدامات باکو را تهدید مستقیم علیه حقوق ارامنه خواند و از جمهوری آذربایجان خواست اقداماتی را برای تردد بدون مانع افراد، وسائل نقلیه و محموله‌ها در خطوط رفت و برگشت گذرگاه لاچین اتخاذ کند.
در دسامبر 2012 چندین تبعه جمهوری آذربایجان تحت عنوان متخصصان محیط زیست اقدام به بستن این گذرگاه کردند؛ جاییکه نیروهای حافظ صلح روسی طبق توافق سه جانبه میان مسکو، باکو و ایروان مستقر هستند. ارمنستان این اقدام را تحریک آمیز و ضد حقوق بشری خواند. مدتی بعد جمهوری آذربایجان از استقرار یک ایست و بازرسی دائم در این منطقه خبر داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا