آذربایجانایران

تاکید صاحبنظران آذری بر جهش در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان در دوره روحانی

تعدادی از نمایندگان مجلس، اندیشمندان، اساتید دانشگاه و صاحبنظران آذری با اشاره به اشتراکات و پیوند منافع ایران و جمهوری آذربایجان، بر لزوم جهش در مناسبات دو کشور تاکید کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، صاحبنظران آذری در مصاحبه با ویژه برنامه دفتر نمایندگی صدا و سیما در باکو درباره «چشم انداز روابط ایران و آذربایجان» در دوره حسن روحانی، اعلام کردند که توسعه مناسبات خواست مردم و رهبران دو کشور است و مردم آذربایجان با قدردانی از حمایت‌های ایران، پاسخ مناسب به این حمایت‌ها را خواستارند.

«قابیل جمال زاده» استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت دوجانبه و منطقه‌ای گسترش مناسبات تهران و باکو گفت: مردم ایران و جمهوری آذربایجان، تاریخ، فرهنگ و نژاد مشترکی دارند.

وی با اشاره به همگرایی کشورها در روند جهانی شدن و پتانسیل‌های موجود اقتصادی بین دو کشور، خواهان حضور فعال کشورش در منطقه آزاد ارس ایران شد.

«خلیل قارا احمد اف» محقق و سردبیر نشریه «شخصیت‌های تاریخی» نیز گفت: با توجه به اشتراکات گسترده‌ای که بین ایران و آذربایجان وجود دارد، نبود یک روابط سطح عالی و مطلوب، مردم هر دو کشور را ناخرسند ساخته است.

وی افزود: در دنیا هیچ دو کشوری نیست که به اندازه ایران و آذربایجان با هم اشتراکات و پیوند داشته باشند، اما جای تاسف است که تحت تاثیر نیروهای ثالث، مناسبات کنونی دو کشور قانع کننده نیست، انشاءالله در سایه اراده رهبران دو کشور و دیپلماسی مردمی روابط تهران و باکو در دوران ریاست جمهوری روحانی هر چه بیشتر گسترش خواهد یافت.

«حسن علی بی لی» استاد دانشگاه در باکو نیز گفت: به عنوان یک دانشگاهی آرزو می‌کنم که در دوره دکتر روحانی مناسبات ایران و آذربایجان در همه زمینه‌ها توسعه یابد.

علی بی لی افزود: در تاریخ روابط بین‌الملل مناسباتی که روی اشتراکات بنا گذاشته شده است، ابدی شده‌اند و ایران و آذربایجان باید از اینهمه اشتراکات به عنوان یک پشتوانه و میراث معنوی برای توسعه مناسبات استفاده کنند.

این استاد دانشگاه افزود: من اطمینان دارم که در دوره دکتر روحانی نیز ایران در عرصه بین‌المللی حرف خود را خواهد زد.

«الدار ابراهیم اف» نماینده مجلس ملی آذربایجان نیز با تاکید بر اینکه ایران در سخت‌ترین شرایط نخجوان همراه مردم آذربایجان بود، گفت: ما این کمک‌ها را فراموش نمی‌کنیم، رهبران ایران همواره احترام ویژه‌ای به آذربایجان دارند. ایران کشور همسایه ماست و ما باید روابط خود را در عالی ترین سطح با این کشور گسترش دهیم.

«وفا قلیزاده» مشاور رئیس جمهور سابق آذربایجان در این مصاحبه اظهار داشت: برغم وجود برخی سوء تفاهمات، روابط ایران و آذربایجان را روابط مستحکمی می‌دانم، ایران کشور بزرگی است که برغم برخی سوء تفاهمات، همواره در کنار آذربایجان بوده است، ایران برای ما این امکان را فراهم کرده که با استفاده از خاک این کشور به نخجوان تردد داشته باشیم و مرزهای خود را به روی شهروندان آذری باز کرده است.

وی افزود: روابط آذربایجان با رژیم اسرائیل نباید بر روابط ایران و آذربایجان تاثیر منفی بگذارد، ما آرزو می‌کنیم که در دوره آقای روحانی مناسبات دو کشور برپایه منافع مشترک توسعه یابد.

«روشن نوروز اوغلو» رئیس انجمن دوستی آذربایجان و ایران تاکید کرد: علیرغم تلاش‌های آمریکا، مناسبات کشورهای مختلف با ایران هرچه بیشتر گسترش خواهد یافت، چرا که مردم ایران با خلق حماسه سیاسی، جایگاه منطقه‌ای و جهانی کشورشان را تقویت کردند.

«نوروز اوغلو» ادامه داد: با پیروزی دکتر روحانی، جمهوری آذربایجان در رویکرد خود درباره ایران تغییراتی خواهد داد و این تغییر ابتدا خود را در توسعه مناسبات اقتصادی نشان دهد.

«محرم ذوالفقارلی» محقق و تاریخ‌دان نیز گفت: امیدوارم در دوره دکتر حسن روحانی مناسبات ایران و آذربایجان شاهد یک جهش تاریخی باشد، چرا که تنش در مناسبات دو کشور به نفع قدرت‌های بیگانه و ثالث است.

وی افزود: برای توسعه مناسبات باید از سوی هر دو دولت گامهای متقابل برداشته شود.

«آیدین میرزازاده» نماینده مجلس ملی آذربایجان نیز با تاکید بر اینکه دکتر روحانی انسان شناخته شده و با تجربه در عرصه سیاست و روابط بین‌الملل است، یادآور شد: وی به جمهوری آذربایجان سفر کرده است، معتقدم در دوره وی، دوستی در مناسبات ایران و آذربایجان تقویت خواهد یافت.

این نماینده مجلس افزود: ما از دکتر روحانی می‌خواهیم که حمایت‌های ایران از آذربایجان خصوصاً در مناقشه قره باغ را افزایش دهد.

«مبارز قربانلی» معاون دبیر اجرایی حزب حاکم ینی آذربایجان و نماینده مجلس نیز با تاکید بر اینکه دکتر روحانی به دنبال گسترش مناسبات با کشورهای جهان خصوصاً همسایگان است، اظهار داشت: رویکرد آقای احمدی نژاد مناسبات همسایگی و مهربانی با آذربایجان بود و معتقدیم در دوره دکتر روحانی نیز این روند ادامه خواهد یافت.

قربانلی تاکید کرد همانطوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز تاکید کردند، نباید اجازه دهیم شیاطین در روابط دو کشور اخلال ایجاد کنند، ما اشتراکات و منافع مشترک داریم و باید اجازه دخالت به دیگران ندهیم.

«متعلم رحیملی» معاون حزب عدالت جمهوری آذربایجان نیز گفت: ما به عنوان حزب عدالت همواره از توسعه مناسبات دو کشور حمایت می‌کنیم، به نظر من در دوره دکتر روحانی برخی از سوء تفاهمات موجود در روابط دو کشور از بین خواهد رفت و مناسبات دو کشور توسعه خواهد یافت.

معاون حزب عدالت آذربایجان با تاکید بر اینکه ایران رژیم روادید را برای اتباع جمهوری آذربایجان لغو کرده است، افزود: ما از دولت خود می‌خواهیم که روادید آذربایجان را نیز برای اتباع ایران لغو کند.

محسن پاک آیین سفیر ایران در باکو نیز با تاکید بر اینکه الهام علی اف از اولین رئیس جمهورهایی بود که به مناسبت پیروزی دکتر حسن روحانی پیام تبریک فرستاد، افزود: معتقدم در هر دو کشور تمایل جدی برای توسعه مناسبات وجود دارد.

انتهای پیام

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا