آذربایجانایران

ادعای بی اساس دولتمردان آذری

حدود یک هفته است که وزارت بهداشت دولت باکو و به طبع آن برخی رسانه های مغرض آذربایجانی ادعای به گروگان گرفته شدن یک نوزاد 5 ماه آذربایجانی در بیمارستان شهید مدنی تبریز را مطرح کرده اند و سعی دارند از این طریق به کشورمان فشار بیاورند.

به گزارش واحد خبر مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آناج، مسأله به گروگان گرفته شدن این نوزاد 5 ماهه آذربایجانی در شرایطی از سوی سایت های مغرض آذربایجانی مطرح می شود که سالانه تعداد زیادی از اتباع آذربایجانی در شهر های مختلف ایران مورد معالجه قرار می گیرند و جلسات متعدد در سطح استانی در آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غربی برای بهبود خدمات دهی به بیماران آذربایجانی تشکیل می شود.
نکته جالب اینجاست که اولین رسانه آذربایجانی که این ادعا را مطرح کرده است سایت رسمی کنگره آذربایجانی های جهان می باشد که سابقه درخشانی در تلاش برای خدشه دار کردن روابط ایران و آذربایجان دارد.

ادعای مطرح شده توسط رسانه های آذربایجانی:
روز 15 مرداد سایت رسمی کنگره آذربایجانی های جهان مدعی شد امیل میکائیل اف نوزاد 5 ماهه تبعه آذربایجان به دلیل عدم توانایی والدین اش در پرداخت هزینه های عمل جراحی قلب وی در بیمارستان شهید مدنی تبریز به گرو گرفته شده است و مسئولین این بیمارستان از مرخص کردن وی خود داری می کنند.
این سایت که گردانندگان آن اکثرا از تجزیه طلبان فراری از کشور هستند همچنین مدعی شد بیمارستان شهید مدنی مبلغی بیش از آنچه با والدین این نوزاد توافق شده بود از آنها در خواست کرده است.
پس از انتشار این خبر توسط این سایت، رسانه های مغرض و فرصت طلب آذربایجانی از جمله ویرچوال آذ، ای ان اس، آزادلیق به شکلی گسترده این خبر را بازتاب دادند و به آب و تاب دادن به ماجرا پرداختند؛ در پی انتشار این اخبار رفته رفته آمار های عجیب و قریب نجومی در مورد تعداد بیماران آذربایجانی که در بیمارستان های ایران از دنیا رفته اند نیز منتشر شد تا کمک دیگری به پیشرفت سناریو طراحی شده توسط ضد انقلاب تجزیه طلب علیه کشورمان باشد.

ادعاهای وزارت بهداشت آذربایجان:
آنار قدیرلی، رییس واحد مطبوعاتی وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان به سایت ویرتوال گفت: “مراجعات زیادی درباره درمان در ایران و مفسده‌های آن به ما می‌شود. امروز در آذربایجان فقط از جهات مثبت درمان در ایران صحبت می‌شود. اما، کم نیستند کسانی که در نتیجه معالجه در ایران از دنیا می‌روند و زیان می بینند.” این سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان در سخنانی که نشان می‌دهد تبلیغات اخیر علیه سیستم درمانی ایران در این وزارت‌خانه کلید خورده، به مبالغه‌گویی پرداخته و افزوده است:” بعضا به کسانی بر می‌خوریم که وضعیت‌شان در ایران وخیم‌تر شده و به آذربایجان بازگشته‌اند. پزشکان ما کسانی را که در ایران وضع‌شان وخیم‌تر شدن است دوباره معالجه می‌کنند. البته کسانی هم وجود دارند که در ایران معالجه شده و بازگشته‌اند.” آنار قدیرلی ادعا کرده است که تبلیغات زیاد در روی آوردن شهروندان جمهوری آذربایجان به مراکز درمانی ایران نقش بزرگی دارد. این سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان مدعی شده است که کلینیک‌های ایرانی به طور غیرقانونی به تبلیغات در جمهوری آذربایجان می‌پردازند، حال آن که تبلیغ تجهیزات درمانی در این کشور صرفا باید با مجوز این وزارت‌خانه انجام شود و شبکه‌های تلویزیونی نیز باید در چارچوب مقررات این وزارت‌خانه مراکز درمانی را تبلیغ کنند.

واکنش سفیر ایران در باکو:
محسن پاك آيين،  به ادعاي دروغين برخي رسانه هاي آذري در مورد گروگان گرفته شدن يك كودك بيمار آذربايجاني در بيمارستان شهيد مدني تبريز، به علت ناتواني والدين وي در پرداخت هزينه هاي درمان، واكنش نشان داد.
وي گفت: بسياري از مردم شريف جمهوري آذربايجان با شرايط سهل از امكانات پيشرفته و كادر مجرب و متخصص ايران براي معالجه استفاده مي كنند، اما متاسفانه برخي از محافل به جاي تشكر از پزشكان ايراني، در مسير اهداف رسانه هاي مغرض موضع گيري مي كنند.
پاك آيين افزود: ما از اين رسانه ها انتظار تشكر و موضع گيري مثبت نداريم، اما از مسوولان وزارت بهداشت جمهوري آذربايجان مي خواهيم در چنين مواقعي با سفارت يا مركز درماني در ايران تماس گرفته و پس از دريافت اطلاعات درست و موثق، قضاوتي منصفانه كنند.
وي با تاكيد بر اينكه تاكنون هيچ بيماري در مراكز درماني ايران به دليل ناتواني در بازپرداخت هزينه هاي درمان دچار مشكل نشده است، ادعاي برخي رسانه ها مبني بر نگهداري يك كودك آذري در بيمارستان شهيد مدني تبريز به دليل ناتواني در پرداخت هزينه هاي درماني را تكذيب كرد و گفت: اين كودك با نيات خيرخواهانه پزشكان متعهد ايراني ،براي ادامه درمان از بيمارستان شهيد مدني تبريز به بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان تخصصي كودكان اين شهر منتقل شده است.
سفير با تقدير از پزشكان متعهد ايران افزود: نظام پزشكي و درماني ايران تحت تاثير تبليغات منفي قرار نگرفته و كماكان وظايف انساني و حرفه اي خود را در قبال بيماران خارجي، از جمله اتباع جمهوري آذربايجان انجام مي دهد.
پاك آيين با اعلام آمادگي سفارت ايران در باكو براي اعلام اسامي افرادي كه در ايران معالجه شده و پيام هاي تشكر براي سفارت فرستاده اند، افزود: برخي از رسانه ها كه سابقه تلاش براي تخريب مناسبات دو كشور را دارند، بايد اطلاعات خود در مورد مراجعات مردم كشور شان به ايران را براي درمان و دريافت خدمات پزشكي افزايش دهند.
وي، خبر مندرج در برخي رسانه ها، مبني بر فوت ۱۷۸ نفر از بيماران آذري در بيمارستان هاي ايران را نيز غير اخلاقي و نادرست خواند و افزود: البته در بيمارستان هاي بزرگ جهان هم افرادي از دنيا مي روند، آيا اين به معناي ناكارآمد بودن آن بيمارستان هاست؟
سفير ايران با اشاره به مغرضانه بودن اقدام برخي از رسانه هاي آذري در انعكاس اينگونه خبرها، از رسانه هاي منصف و مستقل جمهوري آذربايجان خواست واقعيت ها را منعكس كنند .

پاسخ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
رييس دانشگاه علوم پزشكي تبريز نیز به ادعا های مطرح شده از سوی طرف آذربایجانی اینگونه پاسخ گفت:مراكز درماني دولتي در تبریز تاكنون تعداد زيادي از اتباع جمهوري آذربايجان را رايگان پذيرش و درمان كرده اند و اخبار عجیب منتشر شده در مورد امیل میکائیل اف کاملا اشتباه است.
دكتر عليرضا يعقوبي افزود: تاكنون هيچ بيماري در مراكز درماني اين استان به دليل ناتواني در بازپرداخت هزينه هاي درمان نگهداري نشده و نخواهد شد.
وي درخصوص ادعاي نگهداري يك كودك آذري دربيمارستان شهيد مدني تبريز به دليل ناتواني در پرداخت هزينه هاي درماني، تاكيد كرد: اين كودك كه چنين ادعايي در باره آن صورت گرفته براي ادامه درمان از اين بيمارستان به بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان تخصصي كودكان اين شهر منتقل شده است و بعد از عمل جراحي در بيمارستان شهيد مدني لازم بود براي درمان تكميلي در بخش مراقبت هاي ويژه پي.آي.سي.يو بيمارستان كودكان تبريز بستري شود.

واکنش سفارت جمهوری آذربایجان در تهران:
سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در برخورد با این موضوع  اطلاع رسانی کرده و پس از جویا شدن واقعیت مسأله از رئیس بیمارستان شهید مدنی، دروغ بودن ادعای مطرح شده را به خبرگزاری دولتی آپا گزارش داد و این خبرگزاری نیز از سلامت کامل این تبعه آذربایجانی و تکذیب گروگان گرفته شدن این نوزاد آذربایجانی در تبریز خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا