آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

احضار نماینده سفارت صربستان در باکو از سوی وزارت خارجه آذربایجان

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با احضار نماینده صربستان در سفارت این کشور، خواستار ارائه توضیحاتی از سوی بلگراد شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، واحد مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد، در پی احضار «دانیتسا وسنوویچ» نماینده موقت سفارت صربستان در باکو به وزارت امور خارجه برای بیان پاره‌ای توضیحات، وی با «خلف خلف اف» معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار «خلف خلف اف» وجود اخباری رسمی و تایید شده در خصوص ارسال سلاح و تجهیزات نظامی با کالیبر‌های مختلف و خمپاره انداز‌ها در حجم بسیار بالا از صربستان به ارمنستان را به اطلاع «دانیتسا وسنوویچ» رساند.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار با اشاره به عواقب و خسارات سنگین درگیری‌های اخیر و مواضع صربستان طبق توافقنامه‌های امضاء شده ميان دو کشور درباره حل مناقشه قره باغ با عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا همچنین وجود توافقنامه‌های امضاء شده در راستای دوستی و همکاری‌های راهبردی بین دو کشور افزود: ارسال سلاح به ارمنستان همیشه و به ویژه در شرایط فعلی، یکی از موضوعات حساس در روابط دو کشور است.
«خلف خلف اف» اقدامات غیردوستانه و حمایت صربستان از سیاست‌های اشغالگرانه ارمنستان را در تضاد با حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان ارزیابی کرد و این اقدام را موجب تأسف و یاس دولت و ملت جمهوری آذربایجان دانست و گفت: اینگونه اقدامات غیردوستانه به روابط و همکاری‌های راهبردی میان دو کشور خلل وارد می‌کند و سبب در سایه ماندن اعتماد متقابل میان دو کشور می‌شود.
وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان منتظر ارائه توضیحات از سوی صربستان درباره دلایل بروز چنین اقداماتی است.
نماینده موقت سفارت صربستان در باکو هم با ابراز بی اطلاعی از موضوعات مورد بحث و ابراز تاسف از مسائل پیش آمده گفت: موارد مطرح شده را به دولت صربستان انتقال خواهد داد و امیدوار است این حوادث خللی در روابط و همکاری‌های راهبردی دو کشور ایجاد نکند.
یادآوری می‌شود در پی انتشار اخباری در رسانه‌های جمهوری آذربایجان مبنی بر ارسال سلاح از صربستان به ارمنستان از طریق اراضی گرجستان، حزب «جنبش اتحاد ملی واحد» گرجستان هم به عنوان حزب مخالف دولت گرجستان امروز از وزارت امرو خارجه این کشور خواسته است تا در این خصوص توضیح دهد چرا که بر اساس تعهدات بین المللی گرجستان، بار‌های نظامی نباید از طریق ارضی این کشور جابجا شود.
حزب حاکم در گرجستان نیز در واکنش به این اخبار منتشر شده اعلام کرد اطلاعات مربوط به ارسال سلاح از طریق خاک گرجستان به ارمنستان شایعه‌ای است که از سوی یک رسانه مشخص منتشر شده و موجب خرسندی برخی‌ها در گرجستان شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا