آخرین اخباراخبارارمنستانایرانترکیهعمومی

احضار سفیر آمریکا از سوی ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه در پی به رسمیت شناختن ادعای «نسل کشی ارامنه» از سوی ایالات متحده آمریکا، سفیر این کشور را احضار کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آناتولی، «دیوید ساتر فیلد» سفیر آمریکا به وزارت خارجه ترکیه فرا خوانده شد.

براساس این گزارش «سادات اونال» معاون وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با ساترفیلد، موضع قاطع آنکارا در مردود دانستن بیانیه رییس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حوادث سال ۱۹۱۵ که به عنوان کشتار دسته جمعی ارامنه یاد می شود، اعلام کرده است.

اونال گفت: «بیانیه بایدن فاقد هرگونه اساس تاریخی و حقوقی و کاملا مردود و محکوم است.»

وی افزود: «سخنان رییس جمهوری آمریکا به لحاظ نقطه نظر حقوق بین‌ الملل کاملا باطل است و موجب خدشه دار شدن روابط میان دو کشور می‌شود که بهبود آن دشوار خواهد بود.»

پیش از این نیز رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در سخنانی، سیاسی کردن موضوع کشتار ارامنه از سوی کشور ثالثی (چون آمریکا) را به شدت محکوم کرده بود.

وی گفت: «هرگز اجازه نخواهیم داد که فرهنگ زندگی مشترک میان ترک‌ ها و ارامنه از میان برود.»

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در واکنش به اقدام رییس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن کشتار ارامنه گفت: «آمریکا باید به گذشته خود نگاه کند.»

مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز در این باره عنوان کرده است: «تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن کشتار ارامنه را کاملا رد می‌ کنیم.»

یادآور می شود، جو بایدن رییس جمهور آمریکا شنبه شب به وقت تهران نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به رسمیت شناخت.

موضع ترکیه این است که ماجرای ارامنه در اوایل قرن بیستم نسل کشی نیست و ارامنه که درگیر رقابت های منطقه ای شده بودند، در جانبداری از  دولت های متخاصم علیه حکومت عثمانی قیام کرده بودند.

گفتنی است، روابط ترکیه و آمریکا طی دو سال گذشته، بر سر موضوعاتی همچون حمایت های همه جانبه آمریکا از کردها که ترکیه آنها را گروه های تروریستی می خواند و همچنین اختلافات شدید در خصوص خرید های تسلیحاتی ترکیه از روسیه به ویژه سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ با فراز و فرود های زیادی رو به رو بوده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا