آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

ابراز نگرانی مسکو از فعالیت مرکز بیولوژیکی «ر.لوگار» آمریکا در گرجستان

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اینکه در مورد فعالیت مرکز بیولوژیکی «ر.لوگار» آمریکا در گرجستان مسائل زیادی مطرح شده است خواستار بازرسی کارشناسان روس از بخش‌های مختلف این مرکز بیولوژیکی شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، فعالیت‌های نظامی بیولوژیکی که در مرکز تحقیقات «ر.لوگار» گرجستان انجام می شود نگرانی روسیه را برانگیخته است.

در بیانیه خاطرنشان شده است: این آزمایشگاه با سطح دفاع بیولوژیکی بالا توسط وزارت دفاع آمریکا بنا شده و از آن برای مطالعه بیماریهای عفونی خطرناک استفاده می‌شود.

«در محدوده این مرکز اداره تحقیقات درمانی نیروی زمینی ارتش آمریکا در گرجستان فعالیت می کند. بر اساس اطلاعات موجود ارتش آمریکا و سازمان های مرتبط با آن هزینه فعالیت این مرکز بیولوژیکی را تامین می‌کند.»

در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: اینکه واشنگتن توضیح نمی‌دهد که چه فعالیتی در این مرکز واقع در نزدیکی مرزهای روسیه در حال انجام است، مایه نگرانی ما شده است. این مساله نمی‌تواند در پیوند با تامین امنیت ملی ما زمانی که صحبت از چنین موضوع حساسی است مورد توجه قرار نگیرد.

وزارت خارجه روسیه می گوید: باید این نکته متذکر شد که به رغم اخبار نادرست برخی رسانه هایی که خبرنگاران انها از این مرکز بیولوژیکی آمریکا بازدید کرده اند، مرکز «ر.لوگار» هیچ ارتباطی با سازمان ملل و کنوانسیون منع سلاح های بیولوزیکی و سمی ندارد.

در بیانیه آمده است: بار دیگر لازم می دانیم به موضع ریاکارانه واشنگتن اشاره کنیم که ظاهرا خواهان تحکیم کنوانسیون منع سلاح های بیولوژیکی و سمی است اما در بازه زمانی دو دهه از تصویب پروتکلی به این کنوانسیون که امکان بازرسی های موثر را فراهم آورد جلوگیری کرده است.

 وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: تاکنون امکان بازدید کارشناسان روسیه از مرکز «ر.لوگار» با شرایط قابل قبول فراهم نشده است. طرف گرجی تاکنون بطور مشروح به درخواست ما برای بازدید از این مرکز که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ صورت گرفته است پاسخ نداده است. در انتظار پاسخ رسمی تفلیس هستیم.

در پایان بیانیه وزارت خارجه روسیه از آمریکا و گرجستان خواسته شده است شرایط برای بازدید کارشناسان روسیه از همه بخش های مرکز بیولوژیکی ر.لوگار را فراهم کرده و به همه سوالات طرف روسی در رابطه با فعالیت این مرکز پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا