آخرین اخبارآذربایجاناخباراردبیلایرانترکیهخطبه هاعمومیقره باغقره باغ

آیت الله عاملی: قدرت‌های بزرگ درصدد آتش‌افروزی در منطقه هستند

امام جمعه اردبیل گفت: ایران و جمهوری آذربایجان باید توجه کنند که قدرت‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای در منطقه درصدد آتش‌افروزی هستند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته اردبیل ضمن تشریح مسائل اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان و تبیین نقش بازیگران فرامنطقه‌ای در حواشی ایجاد شده اظهار کرد: در اینجا ایران و جمهوری آذربایجان باید توجه کنند که قدرت‌های بزرگ درصدد آتش‌افروزی در منطقه هستند.

وی تصریح کرد: عمل به یک آیه قرآن تمام مشکلات بین ایران و آذربایجان را حل می‌کند، خداوند فرموده؛ «و هل جزاء الاحسان الا احسان» یعنی اگر کسی به شما احسان کرد شما نیز به او احسان نمایید. در طول اشغال قره باغ، ایران در کنار جمهوری آذربایجان ایستاد و از هر جهت از آذربایجان حمایت کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: دفاع از حق، عمل به قوانین و دستورات قرآن و حق همسایه اقتضاء می‌کرد که ما از جمهوری آذربایجان حمایت و دفاع کنیم؛ در جنگ اول قره باغ به طور قطع و یقین مساعدات ایران جان صدها هزار نفر را نجات داد در تمام این مساعدات منت نداشتیم و الان هم منّت نمی‌گذاریم، با افتخار کمک کردیم چون به دستورات قرآن و به وظیفه انسانی خود عمل کردیم.

امام جمعه اردبیل با بیان یاری‌های ایران نسبت به آذربایجان اظهار کرد: در جنگ اخیر نیز ایران در حد بسیار اعلی به جمهوری آذربایجان کمک کرد و اعلام کرد که از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: ایران در زمان جنگ اول قره باغ وضع اقتصادی خوبی نداشت، اما در اردوگاه‌هایی که خود احداث کرده بود سال‌ها به آوارگان قره‌باغ رسیدگی کرد، به‌طوری که وقتی حیدر علی اف از اردوگاه آوارگان بازدید کرد، گفت؛ «اینجا از کاخ من بهتر است»، در برابر همه مساعدات تنها خواسته ما این بود که «هل جزاء الاحسان الا احسان» انتظار ما رعایت حق همسایگی است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: جمهوری آذربایجان قبلا این‌طور نبود. در برابر احسان، احسان می‌کرد. بنده وقتی از موضع جمهوری آذربایجان در قره باغ به طور کامل حمایت و دفاع کردم، رئیس جمهور آذربایجان توسط سفیر آذربایجان از من دعوت کرد که در مسجد حیدر باکو که مسجد بسیار مهمی است منبر بروم هر چند توفیق حضور حاصل نشد.

وی تاکید کرد: وقتی رئیس جمهور آذربایجان رسماً اعلام می‌کند که از ایران به ارمنستان سلاح نرفته برای ما خیلی سنگین است که برخی مطبوعات جمهوری آذربایجان با تاکید تمام و به‌طور مستمر می‌نویسند که ایران به ارمنستان سلاح می‌فرستد تا مردم جمهوری آذربایجان به ایران کاملا بدبین شوند. متاسفانه در ترکیه نیز مطبوعات و رسانه‌ها در نشر این دروغ سنگ تمام گذاشتند تا ملت بزرگ ترکیه به ایران به چشم دشمن به کشور ما نگاه کند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: ایران ذخیره روز مبادای همسایگان خود بوده و این مسأله در مساله کودتای ترکیه نیز کاملا معلوم شد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا