آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومیقره باغقره باغ

آیا ادعای باکو مبنی بر عدم حضور نیروهای صهیونیستی و تروریستی در مرز ایران صحت دارد / تحلیل

آیا لیلا عبداله اوا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان راست می گوید؛ آیا نیروهای رژیم صهیونیستی و گروهک های تروریستی در نزدیکی مرزهای جمهوری آذربایجان با ایران حضور ندارند؟!

پایگاه خبری حقایق قفقاز / لیلا عبداله اوا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با قرائت بیانیه این وزارتخانه در پاسخ به سخنان اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه حضور صهیونیست ها و تروریست ها را در نزدیکی مرزهای ایران تحمل نخواهیم کرد، مدعی شد که نیروهای رژیم صهیونیستی و گروهک های تروریستی در قره باغ جنوبی در نزدیکی مرزهای ایران حضور ندارند. لیلا عبداله اوا تصریح کرد: « در اراضی جمهوری آذربایجان، حضور هیچ نیرویی که بتواند تهدیدی برای دولتمان و کشورهای همسایه باشد، از جمله عناصر تروریستی اساسا موضوع گفتگو نمی تواند باشد!!»
طی روزهای اخیر که ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مانورهایی را در مرز با جمهوری آذربایجان برای هشدار دادن درباره حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان و بخصوص منطقه قره باغ شروع کرده اند، رسانه های باکو بطور مکرر حضور نظامی و ضدامنیتی رژیم صهیونیستی و تروریست ها در منطقه قره باغ را تکذیب کرده اند. ورود سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان برای تکذیب حضور رژیم صهیونیستی در قره باغ جنوبی نشان می دهد که تکذیبیه های رسانه های باکو در خصوص حضور ضدامنیتی عوامل و نیروهای رژیم صهیونیستی در منطقه کافی نبوده است و باکو مجبور شده است که در بیانیه ای رسمی حضور ضدامنیتی رژیم صهیونیستی در قره باغ جنوبی را انکار کند. اما، نمی توان تکذیبیه باکو را به معنای پایان بحث در این باره تلقی کرد. زیرا، ویژگی اصلی مناسبات خطرناک و زیانبار باکو با رژیم صهیونیستی همواره محرمانگی این مناسبات بوده است و حتی خود صهیونیست ها این مناسبات را به علت مخفی بودنش، به “سندروم معشوقه” تشبیه کرده اند؛ یعنی مناسبات نامشروعی که وجود دارد، اما طرفین آن، مجبور به مخفی نگه داشتن این روابط می شوند. برخی از نویسندگان و تحلیلگران رسانه های رژیم صهیونیستی نیز تصریح می کنند که این رژیم، جمهوری آذربایجان را “در پشتی” برای ورود به ایران توصیف کرده اند. علاوه بر این، سخنان الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه مناسبات باکو با رژیم صهیونیستی شبیه “آیسبرگ” (کوه یخی) است و فقط نه دهم آن قابل مشاهده است، دلالت بر حضور مخفی و دزدانه رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان و قره باغ جنوبی دارد. واقعیت این است که سخنان فرماندهان نظامی ایران نشان می دهد که واحدهای اطلاعاتی نیروهای مسلح ایران به شواهد و مدارک و اطلاعاتی دست یافته اند که حکایت از حضور ضدامنیتی رژیم صهیونیستی در قره باغ جنوبی دارد. علاوه بر این، جلوگیری جدی مقامات جمهوری آذربایجان از حضور شرکت های ایرانی در بازسازی شهرها و روستاهای قره باغ جنوبی و حتی اجازه ندادن به بازسازی مساجد این شهرها و روستاها توسط ایرانیان و توجیه این ممانعت با تکرار دروغ هایی نظیر چشم پوشی ایرانیان بر نگهداری خوکهای ارامنه در این مساجد در دوره اشغال، همگی حکایت از این دارد که عوامل صهیونیسم در جمهوری آذربایجان سعی دارند حضور ضدامنیتی اسراییلی ها در قره باغ جنوبی را از چشم ایرانیان مخفی کنند.
همچنین خالی از سکنه نگه داشته شدن منطقه قره باغ جنوبی برغم بیرون رانده شدن ارتش ارمنستان از این منطقه، حکایت از این دارد که این منطقه برای سوء استفاده های ضدامنیتی رژیم صهیونیستی اختصاص یافته است. بخصوص که جرج دیک، سفیر رژیم صهیونیستی طی هفته ها و ماه های اخیر چندین بار با حضور در مناطقی از قره باغ جنوبی، نمایش های جندش آوری از تهدید ایران در این مناطق بازی کرد و با استفاده از رسانه های جمهوری آذربایجان به لجن پراکنی علیه ایران و تروریست خواندن ایران پرداخت. این حرکات زننده سفیر رژیم صهیونیستی در باکو به قدری تحریک آمیز و ضد منافع ملی جمهوری آذربایجان طراحی شده بود که حتی روزنامه ینی مساوات نیز اخیرا در پی آغاز مانور نظامی ایران علیه حضور رژیم صهیونیستی در منطقه قره باغ جنوبی، به انتقاد از جرج دیک، سفیر رژیم صهیونیستی در باکو بخاطر این حرکت های تحریک آمیز علیه ایران پرداخت و گلایه کرد که چرا سفیر اسراییل در باکو با این تحریکات آشکار، جمهوری آذربایجان را دچار دردسر کرده است؟!
مجموعه شواهد و قرائن از حضور مخرب و خطرناک و ضدامنیتی رژیم صهیونیستی در قره باغ جنوبی خالی از سکنه حکایت دارد و اگر باکو این حضور را تکذیب می کند، باید یا به سرعت اجازه و امکان بازگشت آوارگان و بخصوص صاحبان این اراضی را تامین کند یا امکان سفر آزادانه روزنامه نگاران مستقل از جمله خبرنگاران ایرانی و گروه تصویربرداری شبکه جهانی سحر را به قره باغ جنوبی فراهم کند تا همگان، همه چیز را به چشم خود ببینند و اگر واقعا رژیم صهیونیستی حضور زیانبار و خطرناکی در این منطقه ندارد، همه چیز به خوبی روشن و نمایان شود!

برهان حشمتی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا