آذربایجاناخبارترکیهعمومیگرجستان

آمادگی جمهوری آذربایجان برای راه اندازی بخش حمل ونقل مسافر از طریق خط آهن باکو- تفلیس- قارص

جمهوری آذربایجان نسبت به راه اندازی بخش حمل و نقل مسافر از طریق خط آهن باکو – تفلیس – قارص ابراز آمادگی کرد.

 به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری ترند، جاوید قربان اف رئیس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان اعلام کرد، این کشور آماده راه اندازی حمل و نقل مسافر از طریق خط آهن باکو – تفلیس – قارص است.

قربان اف با اشاره به این که هم اکنون قطارهای جدید در باکو آماده هستند، گفت: با این وجود همه چیز وابسته به ما نیست و لازم است طرف های گرجستانی و ترکیه ای نیز در این زمینه همکاری کنند.

وی افزود؛ با راه اندازی قطارهای مسافری از طریق این خط آهن، ضروری است که مسائل گمرکی آن نیز حل و فصل شود.

راه‌آهن باکو – تفلیس – قارص یک خط راه‌آهن است که به‌طور مستقیم جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه را به یکدیگر وصل می‌کند. این پروژه در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید. پروژه باکو-تفلیس-قارص برای تکمیل کریدور حمل و نقل ارتباط جمهوری آذربایجان به ترکیه (و در نتیجه آسیای مرکزی و چین به اروپا) از طریق راه‌آهن در نظر گرفته شده‌ است. این خط برای حمل و نقل اولیه سالانه با حجم ۶٫۵ میلیون تن در نظر گرفته شده و هدف آن در درازمدت بیش از ۱۷ میلیون تن است.

جمهوری آذربایجان برای ساخت و ساز راه‌آهن در خاک گرجستان، ۲۲۰ میلیون دلار وام به گرجستان با بازپرداخت ۲۵ ساله و نرخ بهره سالانه ۱ درصد ارائه داده‌است. از سپتامبر ۲۰۰۷ صندوق دولتی نفت آذربایجان ۵۰ میلیون دلار قسط این وام را اعطا کرد.

در فوریه ۲۰۰۷ در تفلیس، یک توافق سه جانبه مابین جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه برای راه اندازی و ساخت و ساز این راه‌آهن امضا شد. در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۷، روسای جمهور آذربایجان (الهام علی اف)، گرجستان (میخائیل ساکاشویلی) و ترکیه (عبدالله گل) طی مراسمی ساخت و ساز راه‌آهن در تفلیس را افتتاح کردند و ساخت اولین ریل در ترکیه در ژوئیه سال ۲۰۰۸ از قارص آغاز شد. این خط آهن در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷ با حضور سران این سه کشور به صورت رسمی افتتاح و آغاز به کار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا