آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغقفقاز جنوبیگرجستان

سفر بولتون به روسیه و کشورهای قفقاز جنوبی

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حل مناقشه قره باغ در سفر جان بولتون به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در کانون توجه خواهد بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه خبری حقین . آذ جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه در گزارشی با اشاره به سفر قریب الوقوع «جان بولتون» مشاور امنیتی رئیس جمهوری آمریکا به روسیه و کشورهای قفقاز جنوبی نوشت: باکو امیدوار به فعالتر شدن آمریکا در حل مناقشه قره باغ است.

به نوشته این منبع خبری، باکو بیشتر مایل است با مشاور رئیس جمهوری آمریکا در زمینه حل مناقشه مذاکره کند و توقع دارد آمریکا به عنوان یکی از روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا جدیت بیشتری برای حل این مناقشه از خود نشان دهد.
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی تبدیل شد.
در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.
در ماه می سال ۱۹۹۴ میلادی میان طرفین مناقشه رژیم آتش بس برقرار شده ولی میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه ، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است.

** آمریکا به دنبال کسب جایگاه از دست رفته در قفقاز جنوبی
«آلکسئی خلوپوتوف» کارشناس نظامی روسیه ،درباره سفر مشاور امنیتی رئیس جمهوری آمریکا به منطقه گفت : با توجه به سفرها و دیدارهای اخیر رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان با رئیس جمهوری روسیه چنین به نظر می رسد که توافقنامه ای برای حل مناقشه قره باغ میان دو کشور در حال تدوین است و آمریکا در چنین شرایط نمی خواهد خارج از این روند قرار گیرد.

** حل مناقشه قره باغ در گروه بازگردان بخشی از سرزمین های تصرف شده
سفیر آمریکا در ارمنستان نیز به تازگی و در آستانه سفر بولتن به منطقه قفقاز جنوبی ،از بدون بازگرداندن بخشی از سرزمین های تحت تصرف نیروهای ارمنی به جمهوری آذربایجان به عنوان تنها راه حل مناقشه قره باغ سخن گفت.
«ریچارد میلز » در پایان ماموریت خود در ارمنستان افزود: واقعیت این است که رسیدن به راه حلی برای مناقشه قره باغ در گرو بازگشت برخی از سرزمین های اشغالی است.
به عقیده کارشناسان ، منظور سفیر ارمنستان از « بازگرداندن بخشی از سرزمین های تصرف شده » هفت شهرستان همجوار منطقه قره باغ کوهستانی است ، که در مقابل به رسمیت شناختن جمهوری خود مختار قره باغ کوهستان از سوی جمهوری آذربایجان ،باید به این کشور بازگردانده شود.
وی افزود: دولت آمریکا سال های طولانی بر این باور بود که این سرزمین ها با هدف کسب موقعیت حقوقی و سیاسی برای منطقه قره باغ کوهستانی ،از سوی ارمنستان اشغال شده است و در صورت کسب موقعیت برای این منطقه باید به آذربایجان بازگردانده شود، ولی امروزه ارمنستان حاضر به پذیرش این راه حل نیست.
میلر در پایان تاکید کرد : ولی واقعیت این است که بدون بازگرداندن سرزمین های مشخص به جمهوری آذربایجان حل این مناقشه امکان پذیر نخواهد بود.
اکنون باید صبر کرد و دید که آیا بولتن در سفرش به باکو و ایروان ، مواضع اخیر سفیر امریکا در ارمنستان را به عنوان راه حل مناقشه قره باغ بعنوان موضع امریکا تایید خواهد کرد.
سفر جان بولتون مشاور امنیتی رئیس جمهوری آمریکا به روسیه و سه کشور قفقاز جنوبی،شامل جمهوری آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان از دیروز شنبه آغاز شده است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا