اولین محموله ارسالی از ترکیه به گرجستان از طریق راه آهن جدید در تاریخ ۲۳ ژوئیه تحویل داده خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه خبری آپسنی گرجستان، مدیرعامل راه آهن گرجستان اعلام کرد؛ نخستین محموله باری از ترکیه به این کشور و از طریق خط آهن باکو-تفلیس-کارس در تاریخ ۲۳ ژوئیه منتقل خواهد شد.
به همین مناسبت مراسمی برای استقبال اولین ورود قطار از طریق این خط آهن با حضور مقامات گرجستانی برگزار خواهد شد.
قرار است یک قطار شامل پنج واگن از مرکز تدارکاتی در منطقه ارزوروم ترکیه خارج شده و به تفلیس، پایتخت گرجستان برسد.
راهآهن باکو – تفلیس – قارص یک خط راهآهن است که بهطور مستقیم جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه را به یکدیگر وصل میکند. این پروژه در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید. پروژه باکو-تفلیس-قارص برای تکمیل کریدور حمل و نقل ارتباط جمهوری آذربایجان به ترکیه (و در نتیجه آسیای مرکزی و چین به اروپا) از طریق راهآهن در نظر گرفته شدهاست. این خط برای حمل و نقل اولیه سالانه با حجم ۶٫۵ میلیون تن در نظر گرفته شده و هدف آن در دراز مدت بیش از ۱۷ میلیون تن است.
جمهوری آذربایجان برای ساخت و ساز راهآهن در خاک گرجستان، ۲۲۰ میلیون دلار وام به گرجستان با بازپرداخت ۲۵ ساله و نرخ بهره سالانه ۱ درصد ارائه دادهاست. از سپتامبر ۲۰۰۷ صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان ۵۰ میلیون دلار قسط این وام را اعطا نمود. در فوریه ۲۰۰۷ در تفلیس، یک توافق سه جانبه مابین جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه برای راه اندازی و ساخت و ساز این راهآهن امضا شد. در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۷، روسای جمهور آذربایجان (الهام علی اف)، گرجستان (میخائیل ساکاشویلی) و ترکیه (عبدلله گل) طی مراسمی ساخت و ساز راهآهن در تفلیس را افتتاح کردند و ساخت اولین ریل در ترکیه در ژوئیه سال ۲۰۰۸ از کارس آغاز شد. این خط آهن در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷ با حضور سران این سه کشور به صورت آزمایشی افتتاح و آغاز به کار کرد.