آذربایجاناخبارعمومی

قرارداد فروش ۱۳ میلیون دلاری پهپادهای رژیم صهیونیستی به باکو

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» خبر داد شرکت تسلیحاتی «آیروناوتیکز» Aeronautics رژیم صهیونیستی پس از لغو ممنوعیت صدور پهپاد به جمهوری آذربایجان، قرارداد ۱۳ میلیون دلاری با باکو درباره فروش پهپاد «اوربیتر» Orbiter 1K منعقد کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از بخش آذری رادیو آزادی آمریکا، این نوع پهپاد قادر به حمل مواد منفجره به وزن یک تا دو کیلوگرم است و به دوربین های با حساسیت بالا مجهز است و می تواند اهداف متحرک و ثابت را شناسایی و منهدم کند. این پهپاد می تواند تا سه ساعت پرواز کند.
پروانه فروش این پهپاد شرکت «آیروناوتیکز» رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷ پس از گزارش روزنامه «معاریو» لغو شده بود. این روزنامه نوشته بود به هنگام حضور نمایندگان شرکت «آیروناوتیکز» در جمهوری آذربایجان، مقامات ارتش این کشور از آنها خواسته بودند با استفاده از این پهپادهای خریداری شده از اسراییل به مواضع نظامی ارمنستان حمله کنند.
جزییات این واقعه بخاطر حکم دادگاه اسراییل مبنی بر محرمانه بودن این واقعه، منتشر نشده، اما اعلام شده است که مستشاران نظامی اسراییل از هدف قراردادن مواضع ارامنه خودداری کرده بودند. گفته می شود که در مقابل خودداری مستشاران نظامی اسراییل، مقامات مسئول شرکت «آیروناوتیکز»، پهپاد فروخته شده به جمهوری آذربایجان را به پرواز درآوردند، اما در نهایت این پهپاد از کنار هدف عبور کرد. پس از این واقعه، وزارت دفاع اسراییل پروانه فروش پهپاد «اوربیتر وان کی» به جمهوری آذربایجان را لغو کرده بود و واحد تحقیقات جنایی بین المللی پلیس اسراییل و دفتر تحقیقات وزارت دفاع و دادستانی کل اسراییل به تحقیق درباره این واقعه پرداختند.
شرکت «آیروناوتیکز» اسراییل که در سال ۲۰۱۱ ، کارخانه تولید پهپادهای «ایرو استار» Aerostar و «اوربیتر» را در جمهوری آذربایجان افتتاح کرد، اصرار دارد که در این باره رفتارهای غیرقانونی روی داده است.
روزنامه «جروزالم پست» افزوده است اسراییل مهمترین خریدار نفت جمهوری آذربایجان است و باکو نیز یکی از اصلی ترین خریداران تسلیحات تولیدی صنایع نظامی اسراییل است.
موسسه سیپری گزارش داده است در سال ۲۰۱۷ ، جمهوری آذربایجان برای خرید محصولات نظامی از اسراییل ۱۳۷ میلیون دلار هزینه کرده است.
آرمن ملکونیان، سفیر ارمنستان در اسراییل بخاطر فروش تسلیحات اسراییلی به جمهوری آذربایجان، بطور رسمی به اسراییل اعتراض کرده بود.
اخیرا آننا ناقدالیان، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان نیز هشدار داد فروش تسلیحات اسراییلی به جمهوری آذربایجان موجب تشدید مسابقه تسلیحاتی در قفقاز جنوبی می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا