تحليل ها

رمزگشایی از تزهای قره باغ رییس جمهور آذربایجان

به نوشته ی سایت مساوات، الهام علیف رییس جمهور آذربایجان در سخنان خود در اجلاس هیئت وزیران این کشور در نهم ژانویه سال 2014 م. که به بررسی نتایج توسعه ی اجتماعی – اقتصادی جمهوری آذربایجان در سال 2013 م. و وظایف دولت در این زمینه در سال 2014 م. اختصاص داشت، نظرات و ایده های خود در خصوص مناقشه ی قره باغ و جنگ بین این کشور با ارمنستان را به تفصیل بیان نمود.

در این نوشته به بررسی و رمزگشایی از این سخنان و ایده ها می پردازیم. الهام علیف در این اجلاس می گوید:
– بار دیگر می گویم، در مورد سرنوشت اراضی قره باغ گذشت نخواهم کرد.
– مناقشه ی قره باغ، موضوع اصلی و اساسی سیاست خارجی آذربایجان می باشد. اما متأسفانه در سال های گذشته پیش رفتی در آن به دست نیامده است.
– ایشان بار دیگر از افزایش روز به روز قدرت آذربایجان دم زده است و وضعیت آذربایجان را با ارمنستان در تمامی زمینه ها و بخش ها مورد مقایسه قرار داده و برتری آذربایجان را از ارمنستان در تمامی زمینه ها بیان نموده است.
– علیف با وجود اعتراف به عدم کارایی میانجی گران (گروه مینسک) در حل مناقشه ی قره باغ، از وجود تغییرات مثبت و امیدوار کننده در کار آن ها در آینده و در سال آتی (2014 م.) سخن می گوید و ابراز امیدواری می کند که اراضی اشغالی آذربایجان از راه گفت و گوهای صلح آزاد شود. اما هیچ اشاره ای به این که این کشور در صورت عدم آزادی اراضی اشغالی اش از راه گفت و گوهای صلح به گزینه های دیگر و از جمله گزینه ی نظامی و جنگ متوسل خواهد شد، نمی کند و صرفاً توان نظامی بالای ارتش این کشور در مقایسه با ارمنستان را با افتخار بیان می کند اما این که این توان اگر برای آزادی قره باغ به کار نمی آید، برای چه چیزی لازم است، بی پاسخ می ماند. و تنها به این نکته بسنده می کند که این توان بالا، پشتوانه ای برای گفت و گوهای صلح می باشد. این در حالی است که سرنوشت گفت و گوهای صلح را دولت های غربی و در رآس آن ها، روسای گروه مینسک (آمریکا، روسیه و فرانسه) تعیین می کنند و نه توان بالای نظامی جمهوری آذربایجان کهعلیف با افتخار بسیار به آن می بالد و از اختصاص بودجه ی کلان به ارتش این کشور به شدت دفاع می کند.
– الهام علیف در عین حال به اسکان آوارگان جنگ قره باغ در خانه ها و منازلی که از طرف دولت آذربایجان ساخته می شوند، اشاره می کند و می گوید: «در سال گذشته (2013 م.) 20 هزار نفر از آوارگان در خانه های جدید اسکان یافتند و برای 20 هزار نفر دیگر از آنان در سال جدید (2014 م.) خانه های جدید ساخته خواهد شد».
با توجه به این که دولت باکو به کرات و به صورت رسمی، تعداد آوارگان جنگ قره باغ را یک میلیون نفر اعلام کرده است و از طرف دیگر، با توجه به این که در سال های گذشته اقدام خاصی برای اسکان آن ها در خانه های مناسب به عمل نیامده است می توان تصور کرد که اسکان این آوارگان در خانه های جدید چندین دهه طول می کشد.باید به این نکته نیز توجه نمود که این سیاست و اقدام دولت آذربایجان در اسکان آوارگان جنگ قره باغ در خانه های جدید می تواند حاکی از این باشد که دولت باکو از آزادی اراضی اشغالی خود ناامید شده و در اصل، به فکر آزادی آن ها نیست و این سخنان و بیانات و رجزخوانی ها برای فریب افکار عمومی مردم مسلمان آذربایجان می باشد.

مرکز پژوهش مرکز فرهنگی قفقاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا