اخبارایرانگرجستان

صادرات برق ایران به اتحادیه اروپا از طریق گرجستان

وزیر نیرو ضمن اشاره به توافق از توافق تهران و تفلیس در سه زمینه همکاری در بخش انرژی و ادامه مذاکره برای اتصال شبکه‌های برق دو کشور به ارمنستان و روسیه، گفت: امکان صادرات برق ایران به اتحادیه اروپا از طریق گرجستان در برنامه‌های وزارت نیرو است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از موج ، حمید چیت چیان دیروز در پایان دیدار با کاخا کالادزه، وزیر انرژی گرجستان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساخت نیروگاه در گرجستان به دست ایرانی‌ها، همکاری مشترک برای توسعه و بازسازی شبکه‌های برق گرجستان و اتصال شبکه برق دو کشور با روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان موضوع اصلی گفت و گوهای امروز بود.
وی افزود: هنوز در زمینه امکان صادرات برق ایران از گرجستان به دیگر کشورها و اتحادیه اروپا صحبت نشده است، اما؛ این موضوع به‌زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.
وزیر نیرو گفت: موضوع به هم پیوستن شبکه‌های برق روسیه، ارمنستان، گرجستان و ایران پیش از این در ایروان، پایتخت ارمنستان مطرح شد و ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت آینده) در تفلیس ادامه می‌یابد.
چیت چیان افزود: با پیوستن جمهوری آذربایجان به این طرح امکان خوبی برای تبادل برق در زمان پیک مصرف در این کشورها فراهم می‌شود.
به گفته وی، گرجستان ظرفیت‌های برق‌آبی مناسبی دارد و شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این زمینه در این کشور فعالیت کنند.
چیت چیان تصریح کرد: هم‌اینک دو خط انتقال برق میان ایران و گرجستان به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات وجود دارد و بهره‌برداری از خط تازه انتقال برق میان دو کشور در آینده نزدیک این ظرفیت را به ۱۲۰۰ مگاوات افزایش می‌دهد.

وزیر نیرو گفت: هم‌اینک به دلیل وجود پست ۴۰۰ به ۳۳۰ کیلوولت موجود در منطقه پارس‌آباد مغان، امکان تبادل ۵۰۰ مگاوات برق با جمهوری آذربایجان فراهم است.

تمایل گرجستان برای همکاری در زمینه انرژی، حمل‌ونقل و گردشگری

وزیر انرژی گرجستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: طرح‌های مشترک انرژی موضوع اصلی صحبت‌های انجام شده در نشست امروز بود.
کالادزه اضافه کرد: شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه‌های انرژی و تبادل برق در گرجستان امکانات و دانش خوبی دارند و این امکان به‌ویژه در فصل اوج بار مصرف برای واردات برق از ایران و برعکس فراهم است.
وی لغو روادید میان دو کشور را گامی برای توسعه و تعمیق همکاری‌های موجود برشمرد و تصریح کرد: ایران و گرجستان می‌توانند افزون بر انرژی، در زمینه‌های حمل‌ونقل و گردشگری نیز همکاری مشترک داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا