آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

عاقبت دوستی با گرگ؛ سرقت نسخه‌های خطی ترکیه توسط تیم امدادی رژیم صهیونیستی

طبق گزارش رسانه‌های ترکیه‌، تیم امداد و نجات اعزامی رژیم صهیونیستی به مناطق زلزله زده ترکیه نسخه‌های خطی تاریخی این کشور را سرقت و به تل‌آویو منتقل کرده اند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، تارنمای خبری «خبرلر» ترکیه در گزارشی آورده است که پس از زمین لرزه قهرمان ماراش، رژیم صهیونیستی نیز مانند بسیاری از دولت های دیگر، تیمی را به ترکیه فرستاده تا به جستجو و نجات افراد در منازل زمین لرزه بپردازند.

در حالی که تیم صهیونیستی پس از اتمام کار خود در مناطق زلزله زده در مسیر بازگشت به سرزمین‌های اشغالی بودند، واقعه‌ای روی داد و موجب انفجار در رسانه های ترکیه‌ای شد.

مشخص شد که «زاکا» یکی از اعضای تیم امداد و نجات رژیم صهونیستی، برگه‌هایی از کتاب «استر» را که تاریخ آن به دو قرن پیش بر می گردد و در کنشت «انطاکیه» ترکیه نگه داری می شد، به تل آویو منتقل کرده است.

«خبرلر» ترکیه همچنین خبرها و تصاویر آثار باستانی تاریخی ترکیه قاچاق شده به سرزمین های اشغالی را نشان داد که در رسانه‌های صهیونیستی به تصویر کشیده شده بود.

«حاییم اوتمازجین» فرمانده نیروهای امداد و نجات وابسته به «زاکا» در این باره ادعا کرد که فرد سالخورده‌ ای وی را مأمور این کار (قاچاق این نسخه خطی) به تل آویو کرده است.

وی گفت: واقعا موجب افتخارم هست که بتوانم این سند تاریخی مهم را حفظ کنم و مطمئن باشم که این میراث اقلیت یهود در انطاکیه ترکیه حتی پس از آن که زمین لرزه تقریبان را ویران کرده است، باقی خواهد ماند.

پس از واکنش زیاد شهروندان ترکیه در رسانه‌های اجتماعی، اقلیت یهودی ترکیه این نسخه خطی را از رژیم صهیونیستی مسترد کرده است.

در بیانیه این نهاد آمده است که نسخه خطی استر از اسرائیل پس گرفته شده و اکنون در خاخامیه اصلی در ترکیه نگه داری می شود و پس از بازسازی کنشت به منزل خود؛ یعنی انطاکیه باز خواهد گشت.

یحیی کشکان معاون میراث فرهنگی و موزه در ترکیه نیز در این باره گفت: اصول فرهنگی در کشورمان، صرف نظر از ماهیت دینی آن ،متعلق به کشور است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا