آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

ادعای یک سایت آذری در خصوص علت اصلی اعتصاب غذای حاج طالع باقرزاده

سایت «بیزیم مدیا» باکو: «حاج طالع باقرزاده در صدد برقراری الگوی "حزب الله" در جمهوری آذربایجان است!»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سایت «بیزیم مدیا» در مقاله ای به قلم مراد احمد اف تحت عنوان
“طرح برقراری الگوی حزب الله در آذربایجان – در مورد دلیل واقعی اعتصاب غذای طالع باقرزاده” نوشت: «طالع باقرزاده که در سال 1394 (2015) پس از حوادث منجر به کشته شدن 7 نفر از جمله دو مامور نیروی پلیس در شهرک نارداران دستگیر شد، چند روزی است که در اعتصاب غذا به سر می برد. باقرزاده دلیل اعتراض خود را توهین به خدا توسط افسر پلیس عنوان کرده است. با این حال، هیچ مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد و بیانیه رسمی وزارت کشور تاکید کرده است که چنین ادعاهایی منعکس کننده حقیقت نیستند.

مثل روز روشن است که هدف او و معدود افرادی که بر اساس فتوای او و با ادعای نقض آزادی های مذهبی این حرکت اعتصاب غذا را شروع کرده اند، چیز دیگری است.
جالب اینجاست که این اقدام همزمان با رویدادهای ایران انجام می شود. طلاب ایرانی در حوزه علوم دینی قم با صدور بیانیه ای خواستار اعتراضات گسترده شدند. مطبوعات ایران نیز به طور گسترده آن را منتشر و پوشش می دهند. روحانیت تبریز نیز در صدد نفوذ در این موضوع است.
الگوی جدید حزب الله
اگر نگاهی تاریخی بیندازیم، متوجه می‌شویم که تعدادی از سازمان‌های تروریستی فعال در خاورمیانه توسط سازمان های ویژه دولتی برای رسیدن به اهداف خاص ایجاد شده‌ اند. حزب الله که در سال 1982 در لبنان توسط مراکز مذهبی ایرانیان تأسیس شد و خود را «ارتش خدا» می نامد، اکنون نه تنها در لبنان، بلکه به عنوان سلاح اصلی در دست محافلی شناخته شده در جغرافیای مذهبی منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. در همین حال، تعدادی دیگر از این گروه‌ها با همان هدف حزب‌الله (حوثی ها در یمن، حشد شعبی در سوریه و عراق) نیز فعال هستند.

علاوه بر این، تلاش هایی برای برقراری الگوی حزب الله در منطقه ما نیز صورت گرفته است و متأسفانه برای دستیابی به چنین اهدافی در آذربایجان گام های متعددی برداشته شده است. به ویژه استفاده از آذربایجانی های مذهبی برای سازماندهی مراکز ایدئولوژی سیاسی و مذهبی و گروه های مسلح، به عنوان هدف اصلی برگزیده شده است. برای این منظور آذربایجانی‌هایی که در مراکز مذهبی مانند قم و مشهد تحصیل می‌کنند، تحریک می‌شوند و حتی پس از بازگشت به آذربایجان، ارتباط آنها قطع نمی‌شود. تصادفی نیست که طالع باقرزاده نیز در سال های 1384 تا 1389 ( 2005 تا 2010 در شهر قم ایران در علوم دینی تحصیل کرده است.
اجرای طرح حزب الله جدید در آذربایجان و نقش باقزاده در این طرح، به وضوح در حوادث نارداران در سال 2015 مشاهده شد. در نتیجه فعالیت های موفق و کارآمد نیروهای پلیس آذربایجان در آن زمان، «جنبش اتحاد مسلمانان» به رهبری طالع باقرزاده که با استقرار الگوی «حزب الله» سعی در تهدید نظام کشور داشت، از کار انداخته شد.

ظهور مجدد کسانی که به فعالیت های «زیرزمینی» سوق یافته بودند…
«جنبش اتحاد مسلمانان» برای مدت طولانی پس از آن شکست ( واقعه نارداران) نمودی نداشت، اما این گروه در پس زمینه تعدادی از حرکات تبلیغاتی که در ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم، دوباره ظهور کرده است. سرانجام شروع اعتصاب غذای طالع باقرزاده، دوباره کسانی را که ابزار تبلیغات این گروه ها شده بودند، آشکار کرده است.

اهدافی که این افراد در راستای تحقق آن فعالیت کرده اند، در فایل صوتی معروف طالع باقرزاده منعکس شده است. طالع باقرزاده در این سخنانش می گوید:

«اسلام‌گرایی مشابه ایران، لبنان و جاهای دیگر، در جمهوری آذربایجان ضعیف است. بنابراین باید از موضوع هویت ملی استفاده کنیم. در مورد روابط با اپوزیسیون، به آنها گفته ایم که آیت الله خامنه ای آقای ماست، «خط قرمز ما» است، به او کاری نداشته باشید… ما به آنها نگفتیم که ما دمکرات و فلان و غرب گرا هستیم. هرگز. آنها این را می دانند و شرایط ما را پذیرفته اند. دسترسی ما به رسانه ها ضعیف بود، آنها ( مخالفان حاکمیت علی اف) فرصت هایی برای دسترسی ما به رسانه ها ایجاد کرده اند. تریبون را دادند تا حرف مان را بزنیم. کجای این بد است ؟! از آنها استفاده کنید، از آنها بهره ببرید… در واقع، آنها برای ما لازم نیستند، ما برای آنها لازم هستیم. ما از این مزیت استفاده می کنیم و باید در آینده نیز از آن استفاده کنیم. ما باید یک کشور مسلمان در آذربایجان بسازیم و به تفرقه ها پایان دهیم.»

تلاش برای استفاده ابزاری ارزش های دینی برای اهداف سیاسی

همانطور که مشاهده می شود هدف اصلی طالع باقرزاده مخالفت با اصول حکومت سکولار معین شده در قانون اساسی آذربایجان و ایجاد حکومت شریعت در این کشور بوده است و در واقع هدف اصلی باقرزاده که حفظ حقوق خود را بهانه می کند، برقراری رژیمی است که حقوق و آزادی های بشر را محدود می کند.
تصادفی نیست که باقرزاده که نزدیک به پنج سال است در زندان به سر می برد، زمان کنونی را برای اعتصاب غذا انتخاب کرده است. زیرا، تعداد زیادی از زندانیان بر اساس فرمان عفو عمومی که در 27 می 2022 امضا شد، آزاد شدند. گویا طالع باقرزاده نیز آرزوی بهره مندی از این فرصت را داشته و با درج نشدن نامش در فهرست عفو شدگان، تصمیم به فعالیت گرفته است. ممکن است اعتصاب غذای کنونی او نتیجه همین موضوع باشد.
با این حال، برنامه های کسانی که می خواهند با استفاده از دین به عنوان ابزاری برای اهداف زشت خود حکومت شرعی با الگوی “حزب الله” در آذربایجان ایجاد کنند، اکنون نیز همانند گذشته قابل تحقق نیست.

طالع افرادی همچون طالع (باقرزاده) نیز که برای این منظور فعالیت می کنند، بین میله های آهنی زندان است.
در نتیجه همه موارد ذکر شده، باید توجه داشته باشیم که شهروندان ما نیز در این زمینه مسئولیت بزرگی دارند. زیرا این عناصر دشمن دولتمداری ما، حتی از استفاده ابزاری از موضوعات حساسی مانند ارزش‌های دینی و اخلاقی مردم ابایی ندارند.
مراد احمداف – بیزیم مدیا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا