آخرین اخبارآذربایجاناخبار

تداوم فعالیت های جمهوری آذربایجان در حوزه اکتشاف گاز در خزر

“الهام علی اف” رییس جمهوری آذربایجان مجموع ذخایر گاز طبیعی تایید شده این کشور را 2.6 تریلیون متر مکعب اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سایت ریاست جمهوری آذربایجان ، علی اف طی سخنانی در هفتمین اجلاس آنلاین شورای مشورتی دالان گازی جنوب شامل انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا ، افزود : گاز طبیعی جمهوری آذربایجان منبع جدید و قابل اعتماد و درازمدت برای اروپا می باشد چرا که ذخایر گازی تایید شده کشورمان 2.6 تریلیون متر مکعب است و بنا به گزارش های جدید رسیده حجم آن در آینده می تواند بیشتر از این رقم باشد .

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به وجود ذخایر گازی قابل توجه در سه میدان ” آذری – چراغ – گونشلی ” در دریای خزر گفت که فعالیت های خود در راستای منابع انرژی در این دریا ادامه می دهیم .

علی اف تصریح کرد : در حال حاضر در رابطه با چند میدان گازی جدید در دریای خزر که در مرحله کارهای اکتشافی و بهره برداری هستند ، چشم اندازهای امیدوار کننده ای وجود دارد که میدان ” بابک ” با ذخایر گازی 400 میلیارد متر مکعب ، میدان “آبشرون” با ذخایر گازی 350 میلیارد متر مکعب و نیز میدان ” امید ” با ذخایر گازی 200 میلیارد متر مکعب از جمله این منابع انرژی در خزر به شمار می روند .

به گفته وی در حال حاضر چند میدان جدید دیگر نیز در دریای خزر در مرحله اکتشافی می باشد .

رییس جمهوری آذربایجان راه اندازی دالان گازی جنوب و آغاز انتقال گاز طبیعی این کشور از طریق این دالان به اروپا را برای جمهوری آذربایجان طرحی مهم عنوان کرد .

جمهوری آذربایجان در اواخر سال گذشته میلادی آغاز انتقال گاز طبیعی میدان ” شاهدنیز ” این کشور در دریای خزر از طریق دالان گازی جنوب به اروپا را اعلام کرد .

طرح راه اندازی دالان گازی جنوب شامل خطوط لوله قفقاز جنوبی در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان ، ترانس انادولی ( تاناپ ) در خاک ترکیه و ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در خاک یونان ، بستر دریای آدریاتیک و خاک ایتالیا در چند سال اخیر اجرا و در اواخر سال گذشته به پایان رسید .

به گفته رییس جمهوری آذربایجان راه اندازی این دالان گازی سه هزار و 500 کیلومتری و نیز توسعه میدان گازی “شاهدنیز ” در خزر 33 میلیارد دلار هزینه دربر داشته است .

هفتمین اجلاس آنلاین شورای مشورتی دالان گازی جنوب روز گذشته ( پنجشنبه ) برای بررسی فعالیت آتی این دالان گازی با حضور مسوولان و نمایندگان نهادهای انرژی 18 کشور از جمله آمریکا ، انگلیس ، آلبانی ، بلغارستان ، بوسنی و هرزگوین ، گرجستان ، کرواسی ، ایتالیا، مجارستان ، مونته نگرو ، رومانی ، صربستان ، ترکیه ، ترکمنستان ، یونان و مقدونیه شمالی و نیز برخی شرکت های نفتی و نهادهای بین المللی مالی برگزار شد .

“پرویز شاهبازاف ” وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در این اجلاس اعلام کرد که این کشور برنامه ریزی کرده است در سال جاری میلادی 5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا ، 8 میلیارد متر مکعب به ترکیه و نیز یک میلیارد متر مکعب به گرجستان صادر کند .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا