آذربایجاناخباراردبیلایران

مراسم بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان جهان در گیوی برگزار شد/تصاویر

مراسم بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان جهان شامگاه امروز چهارشنبه ۲۷ دیماه بعد از نماز مغرب و عشا در محل مسجد امام حسن عسکری(ع)گیوی برگزار شد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، شامگاه چهارشنبه ۲۷ دیماه پس از نماز مغرب و عشا مراسم بزرگداشت ۱۹ ژانویه،روز آذری های مسلمان جهان، با حضور  اهالی شهر گیوی در مسجد امام حسن عسگری (ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدی امینی، کارشناس مسائل مذهبی و اجتماعی و سخنران مراسم، با تأکید بر اعتقادات مذهبی مسلمانان کشور آذربایجان اظهار کرد: بر اساس تاریخ گذشته کشور آذربایجان، ورود نظام سوسیالیستی سبب کم‌رنگ شدن اعتقادات مذهبی در بین آنها شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران چون جرقه‌ای در دل مسلمانان کشورهای همسایه و به‌ویژه آذربایجان سبب تحکیم اعتقادات مذهبی شد.

حجت الاسلام والمسلمین امین در این مراسم با اشاره به افزایش نفوذ ایران در منطقه، خاطر نشان کرد: بی‌تردید ماهیت اسلامی، مردمی و تکیه بر عوامل اعتقادی و آموزه‌های دینی با رهبری امام(ره) به عنوان عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن بر هم زدن نفوذ نظام سلطه در ایران، در برپایی نظام مستقل از ابر قدرت‌ها در این کشور، شرایطی را طوری رقم زد که ایران اسلامی به عنوان کانون الهام‌بخش و بیداری ملت‌ها و به ویژه مسلمانان مطرح شود.

وی افزود: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در فرصتی تاریخی مردم مسلمان آذربایجان در ۱۹ ژانویه بعد از ده‌ها سال جدایی به هویت اسلامی و ایرانی خود بازگشتند و با اسلام‌خواهی که بر گرفته از اعماق وجودشان بود، حول محور وحدت ابراز علاقه‌مندی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین امین اضافه کرد: گفتنی است در روز ۱۹ ژانویه سال ۱۹۹۰ میلادی (دی ماه سال ۱۳۶۸ هجری شمسی) همزمان با فروپاشی نظام سوسیالیستی در شوروی سابق مردم آذربایجان که حدود هفتاد سال تحت سیطره نظام کمونیستی از وطن تاریخی خود ایران و هویت اسلامی و شیعی‌شان دور افتاده بودند، به سمت مرزهای ایران هجوم  آوردند و با ندای «الله اکبر» و «لا اله الا الله» سیم خاردارها را برداشته و در شرایطی دشوار و خطرناک،‌ وارد خاک ایران شدند و در همان بدو ورود با بوسه بر خاک سرزمین مادری‌شان ایران، به سوی مساجد شتافتند و به اقامه نماز پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین امین در پایان با بیان اینکه این روز نقطه عطفی در تاریخ معاصر آذربایجان و به عنوان نماد بازگشت آذری ها به هویت ایرانی و اسلامی شان محسوب می شود، گفت: آذری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مسلمان و رسالت وحدت بخشی آنان در عصر حاضر، اندیشه اتحاد اسلامی، تبلور هویت اسلامی – ایرانی و تجلی ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و فساد یادآور این روز بزرگ و تاریخی است که نه تنها آذری های مسلمان بلکه اقشار متعدد ایران اسلامی بارها و بارها در فتنه ها و نفوذ ها این امور را بر پایه ایمان و اعتقاد بنا کرده و به آن عمل کرده اند.

مراسم بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان جهان در گیوی برگزار شد/تصاویر

مراسم بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان جهان در گیوی برگزار شد/تصاویر

مراسم بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان جهان در گیوی برگزار شد/تصاویر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا