آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

ینی مساوات؛در صورت عملیات نظامی در قره باغ از سوی آذربایجان،روسیه مانع آن نخواهد شد

­روزنامه ینی مساوات چاپ باکو در ارزیابی روابط روسیه با ارمنستان در دوره پس از تحولات سیاسی در ایروان، نوشت اگر جمهوری آذربایجان ، عملیات نظامی در قره باغ را آغاز کند، روسیه از آن ممانعت نخواهد کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه اینترنتی ینی مساوات نوشت : « هنوز زود است که درباره بروز اختلافی شدید میان ارمنستان و حامی ژئوپلتیک آن یعنی روسیه صحبت کرد. اما، بروز بی اعتمادی و سردی میان آن دو محسوس است. رسانه های روسیه زود به زود پاشینیان را «آدم غرب » معرفی می کنند که در آینده نه چندان دور ارمنستان را از دایره نفوذ روسیه خارج خواهد کرد. ارامنه هم ساکت نمی مانند. برخی از آنها با اشاره به فروش تسلیحات روسیه و بلاروس به جمهوری آذربایجان و برخی نیز با اشاره به افزایش قیمت گاز صادراتی روسیه ، از ایروان می خوانند که سازمان پیمان امنیت دست جمعی را ترک کند.»
ینی مساوات افزوده است : « ارامنه از مسکو انتظار داشته اند که دستکم رابطه ای مشابه رابطه نزد میان واشنگتن و اسراییل، با ارمنستان داشته باشد. اما، اکنون وضعیت تغییر یافته است. اکنون تنها ایروان نیست که گلایه می کند، بلکه خود مسکو نیز گلایه مند است. کارشناسان سیاسی روسیه می گویند کابینه پاشینیان ، غربگراست و نمی توان به پاشینیان اعتماد داشت. کارشناسان روسی آشکارا بیان می کنند که مسکو باید از جمهوری آذربایجان حمایت کند تا ایروان قدری تنبیه شود و ارمنستان را به وضعیت سابق بازگرداند. »
ینی مساوات افزوده است : « اگر ارزیابی های کارشناسان روسیه را قبول کنیم، تحول ژئوپلتیک روی داده است و اگر جمهوری آذربایجان عملیات نظامی در قره باغ را آغاز کند، کرملین مانع از آن نخواهد شد. »
ینی مساوات افزوده است : « تقریبا در عرض یک ماه ، دونالد ترامپ ، رییس جمهوری آمریکا چهار نامه به الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان ارسال کرده است که در برخی از آنها پیام هایی درباره قره باغ وجود دارد. نمی توان تمامی این ها را صرفا ژست های دیپلماتیک دانست. به احتمال زیاد ، در غرب اینطور تصور می کنند که تحولات اخیر در ارمنستان باید تغییراتی را در قراباغ نیز ایجاد کند. تعهدات روسای جمهوری آمریکا و فرانسه به حامیان ارمنی الاصل در میان رای دهندگانشان نیز این را ایجاب می کند. آنها می خواهند به ارمنستان کمک کنند، اما تا زمانی که مساله قره باغ حل نشود و تا زمانی که مناسبات ایروان با باکو و آنکارا بهبود نیابد، امکان کمک به ارمنستان وجود نخواهد داشت. »
ینی مساوات ، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان را به معطل نگه داشتن مذاکرات صلح قره باغ متهم کرده و افزوده است : « در مقابل این سیاست ایروان ، باکو نیز یک راه پیش رو دارد؛ اگر پاشینیان نمی خواهد در مذاکرات حاضر شود، باید او را مجبور کرد ؛ این نیز یک راه دارد؛ باید به ارمنستان ضربه ای مهلک وارد کرد. به گفته سیاستمداران، تسلیحات صرفا برای نمایش در رژه ها نیستند. هر سلاحی تاریخ مصرف مشخصی دارد. دشمن یا مشابه آن یا بهتر از آن را به دست می آورد. به همین خاطر ، برخی از تسلیحات کارآیی خود را از دست می دهند یا پس از مدتی ، تاریخ مصرفشان تمامی می شود و باید سلاح های جدید خریداری کرد. به همین خاطر، بیایید نگذاریم سلاح های جمهوری آذربایجان زنگ بزند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا