آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

دیدار علی اف و پاشینیان در حاشیه نشست مونیخ

سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر تلاش برای افزایش مراودات اجتماعی میان دو کشور برای حل مناقشه قره باغ تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری آذر تاج، الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان در نشست بررسی مناقشه قره باغ در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، برغم بازگویی و تاکید بر مواضع سیاسی خود در خصوص مساله قره باغ، ایجاد و افزایش مراودات اجتماعی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را برای کمک به حل مساله قره باغ مهم ارزیابی کردند.
الهام علی اف گفت: « ما در این اواخر سفرهای متقابل روزنامه نگاران را ترتیب دادیم. به نظر من، این تجربه ای است که باید آن را ارزیابی کرد. باید جهات منفی و مثبت آن را ارزیابی کنیم. زیرا، هم در ارمنستان و هم در جمهوری آذربایجان بخشی از مردم این چارچوب را آنچنان هم حمایت نکردند. اما این ، تصمیم رهبران هر دو طرف بود که برای این منظور تلاش شود. ما می خواهیم هر امکانی را برای حل مساله از طریق صلح بیازماییم. ما می خواهیم مردم ارمنی را به این باور برسانیم که آنها نمی توانند برای همیشه اینطور زندگی کنند. آنها باید با ما راه حل بیابند و در آینده با ما در شرایط صلح به عنوان همسایه زندگی کنند».
الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان گفت: «جمهوری آذربایجان به فراینده مذاکرات صلح پایبند است. ما امید به حل مساله از طریق مذاکرات را از دست نداده ایم. ما قادر خواهیم بود که تمامیت ارضی مان را برقرار کنیم. اما، اگر در نتیجه رویکرد طرف ارمنستانی مذاکرات بطور کامل متوقف شود، در این صورت سایر گزینه ها می توانند در نظر گرفته شوند».
نیکول پاشینیان ، نخست وزیر ارمنستان نیز گفت: «ما نیز به فرایند مذاکرات و صلح پایبندیم. من فکر می کنم که مذاکرات باید در چارچوب ریاست مشترک گروه مینسک بطور خیلی پیوسته انجام شود. ما آماده هستیم که تلاش های واقعی بکار بگیریم و تصمیمات جدی برای حل مساله بگیریم».
پاشینان گفت: « ممکن نیست که یک مناقشه طولانی مدت را با برداشتن یکی دو گام حل کرد. ما باید تحولات بزرگ انقلابی در فرایند مذاکرات ایجاد کنیم. در سپتامبر ۲۰۱۸ ، من اعلام کردم که هر گونه راه حل مساله قره باغ باید برای مردم قره باغ و ارمنستان و جمهوری آذربایجان قابل قبول باشد. در این تحول انقلابی ، من نخستین رهبر ارمنستان هستم که می گویم هر گونه راه حل مساله قره باید باید برای مردم جمهوری آذربایجان قابل قبول باشد. باید رهبر جمهوری آذربایجان نیز در یک تحول انقلابی بپذیرد که هر راه حل مساله قره باغ باید برای تمامی طرف ها قابل قبول باشد. در یک تحول انقلابی دیگر، من در یکی از مصاحبه هایم به کاربران رسانه های اجتماعی ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفتم که از رسانه های اجتماعی برای حمله به یکدیگر و تهدید استفاده نکنید، بلکه از رسانه های اجتماعی برای درک بهتر یکدیگر استفاده کنید».
نیکول پاشینیان ابراز گفت: « متاسفانه الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان از گفتگو با نمایندگان قره باغ کوهستانی خودداری می کند. چگونه می توان مساله قره باغ کوهستانی را بدون گفتگوی مستقیم با نمایندگان قره باغ کوهستانی حل کرد؟ قره باغ کوهستانی به عنوان طرف مناقشه و طرف گفتگو توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا شناخته شده است. این، دو بار در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ و در اجلاس سران سازمان امنیت و همکاری اروپا در بوادپست در ۱۹۹۴ روی داده است».
الهام علی اف نیز در این نشست گفت: « من براساس تجربه گفتگو با رهبران ارمنستان از جمله دو سلف جناب پاشینیان می توانم بگویم همیشه در مقاطع تعیین کننده مذاکرات، آنها بهانه ای برای ادامه ندادن به گفتگو یافته اند. به عبارت دیگر، همگی آنها خواهان حفظ وضع موجود بوده اند. اما، همه آنها بطور متفاوتی سعی کرده اند که وضع موجود را حفظ کنند. اکنون نیز پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان پیشنهاد خود را مبنی بر اینکه «راه حل باید مورد تایید مردم جمهوری آذربایجان باشد» ، مطرح می کند که من نیز به آن جواب داده ام و راه حل مورد قبول مردم جمهوری آذربایجان را بیان کرده ام. شهروندان جمهوری آذربایجان که از تجاوز ارمنی زیان دیده اند، می خواهند به خانه هایشان بازگردند. این حق بنیادین آنهاست».

الهام علی اف گفت: « زمانی که نخست وزیر ارمنستان درباره به اصطلاح نیروهای دفاعی قره باغ کوهستانی سخن می گوید، سخنان غیرواقع را بیان می کند. او خوب می داند و من نیز می دانم که ۸۰ درصد و شاید هم بیشتر از ۸۰ درصد به اصطلاح ارتش قره باغ کوهستانی را شهروندان ارمنستان تشکیل می دهند. به همین علت، چیزی به نام «ارتش قره باغ» وجود ندارد. این مناقشه فقط دو طرف دارد: ارمنستان و جمهوری آذربایجان. روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز همین را خواهند گرفت که مناقشه فقط دو طرف دارد: ارمنستان و جمهوری آذربایجان. نه قره باغ کوهستانی. قره باغ طرف نیست و ما با آنها گفتگو نخواهیم کرد. ما با متجاوز گفتگو می کنیم. ما زمانی حاضر به گفتگو با قره باغ کوهستانی می شویم که ارمنستان تامین مالی آن رژیم غیرقانونی را متوقف کند و تمامی نیروهای نظامی خود را از آنجا خارج کند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا