آذربایجاناخبارایران

همایش «اسلام، دین صلح و دوستی» در باکو برگزار شد

به همت رایزنی فرهنگی كشورمان و با همکاری بنیاد تبلیغ صلح بین‌الملل جمهوری آذربایجان، همایش«اسلام، دین صلح و دوستی» در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از به نقل از پایگاه اطلاع‌‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این همایش که با حضور جمعی از نخبگان و اساتید دانشگاهی آذربایجان برگزار شد، سید ابراهیم ابراهیمی‌نائيد، رایزن فرهنگی کشورمان با بيان سخنانی، اسلام را کامل‌ترین دین و تنها راه برای رسیدن انسان‌ها به قله سعادت و صلح و دوستی دانست.

وی همچنین با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم، به تأکید قرآن به صلح و دوستی و ایجاد امنیت و آرامش در بین انسان‌ها اشاره كرد. وی در ادامه با تعریف کلمه اسلام که از واژگان «سلم» و «سلام» برگرفته شده است، درباره دعوت همگان به دوستی و مودت از سوی دین مبین اسلام، توضیحات مبسوطی ارایه داد.

ابراهيمي‌نائيد همچنین گفت: هرچند اسلام همه را به صلح و دوستی دعوت می‌کند؛ لکن در خصوص تعدی و تجاوز دیگران به حقوق مسلم مسلمانان نیز احکام روشن دفاعی ارايه داده و برای اینکه صلح و دوستی حاکم شود، برای دفاع از حریم انسانیت و آزادگی، حکم جهاد را طرح کرده است و در اصل، حکم جهاد پایه‌گذار صلح و دوستی است.

رايزن فرهنگي كشورمان ادامه داد: از نگاه دیگر، قیام امام حسین (ع) نیز مقدمه‌ای برای ایجاد امنیت و رهایی از پذیرش ذلت است؛ ذلتی که دوری جستن از آن می‌تواند صلح و امنیت به دنبال داشته باشد. بنابراين موضوع صلح و دوستی از ابعاد مختلف در اسلام قابل بررسی است.

وي در بخشی دیگر از سخنان خود، دفاع از کیان بشریت و اخلاق و جان دادن در این راه را نیز مقدمه‌ای برای ایجاد صلح و دوستی دانست و به برخی از مسایل این روزهای جهان اسلام پرداخت و گفت: این روزها شاهد هستیم که به نام اسلام، علیه اسلام مبارزه می‌کنند و استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا، به دليل احساس خطر از طرف اسلام و برای اینکه وجهه روحانی و لطیف اسلام را مخدوش کند، داعش و گروه‌های خشونت‌گرا و افراطی‌گرا را خلق کرده تا به زعم خود به دنیا اعلام کند که اسلام به دنبال آرامش نیست.

وي افزود: در حالي اين اتفاقات رخ مي‌دهد که تفکر اسلام، دقیقاً مقابل اعمال شیطانی و کشتار مردم بیگناه و ظلم و جور بوده در تقابل با افکار گروه‌های وهابی و تکفیری است.

علی اکرام مظفر، ريیس بنیاد تبلیغ صلح بین‌الملل آذربايجان نیز طی سخنانی بيان كرد: لازم است اسلام را آنچنان که هست تبلیغ کنیم. در این عصر شاهد ادعای حقوق بشر از سوی کشورهای غربی هستیم؛ درحاليكه اصل و ریشه حقوق بشر واقعی برای اولین بار از سوی پیامبر اکرم (ص) طرح و ابلاغ شده است.

اسداله قربان‌اف، یکی از اساتید دانشگاه دولتی باکو نیز در سخنرانی خود ضمن قدرداني از ایده برگزاری چنین همایشی از سوی رایزنی فرهنگی ايران، گفت: اسلام، دین دوستی و مهربانی است و قرآن نسخه‌ای شفابخش نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه دنیا است.

وی همچنین با انتقاد از اینکه قرآن و فرامین آن آنچنان که باید در بین مردم و مسئولان دولتی آذربايجان رواج ندارد، به بحث چندفرهنگی در سوره هجرات اشاره کرد و در ادامه گفت: باید تلاش کنیم صدای اسلام واقعی و قرآن به گوش همگان برسد؛ چرا که اگر اینگونه شود دیگر خون هیچ بیگناهی بر زمین ریخته نخواهد شد.

از دیگر سخنرانان این همایش یحیی حاجی‌اف، از نخبگان و محققین جمهوری آذربایجان بود. وي با تأكيد بر اينكه در طول خدمت 40 ساله خود در دولت آذربايجان همواره قرآن را الگوی خود قرار داده است، گفت: ما شاهد فروپاشی نظام خانواده در اروپا هستیم؛ در حاليكه اسلام همواره به نقش کلیدی خانواده در همه عرصه‌ها تأکید دارد.

حاجی‌اف با تأکید به وظیفه دانستن دفاع از اسلام و قران از سوی هر یک از مسلمانان، برخورد غربی‌ها با اسلام را ناشی از ترس آنها از گسترش اسلام دانست.

در ادامه همایش هم رشید محموداف، یکی از تحلیلگران حوزه اجتماعی شبکه‌های تلوزیونی در آذربایجان، طی سخنرانی خود به موضوع شناخت هرچه بیشتر قرآن کریم و تبلیغ صحیح آن تأکید کرد و با اشاره به گرفتاری‌های جوامع مسلمان، به خرافات و دور ماندن از اصل دین این نوع تفکرات غیردینی را آفتی برای دین دانست.

وی همچنین با اشاره به اینکه دست‌های پشت پرده درصدد ایجاد دشمنی بین ایران و آذربایجان هستند، خواستار هر چه نزدیک شدن اين دو ملت و دولت شد.

مصطفی حسین‌اف، آزاده خانم حسین‌اوا و زیاد خان نبی بیگلی، از محققين و پژوهش‌گران آذربايجاني، دیگر سخرانان این همایش بودند.

همچنين در پایان این همایش از سوی بنیاد تبلیغ صلح بین‌الملل جمهوری آذربایجان، سید ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی ايران در آذربايجان، به عنوان سفیر صلح اين بنياد معرفی شد و وابسته فرهنگی رایزنی ايران و همچنین چند تن از نخبگان جمهوری آذربایجان، تقدیرنامه «غالب سلطان» را از سوي اين بنياد دريافت كردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا